onsdag 4 november 2009

Tandläkarbesök


Idag stog det tandläkarbesök på schemat för Glorihs del och vi besökte Djurtandvårdskliniken som jag tycker väldigt bra om.
Man blir alltid trevligt och proffsigt bemött där och allt är väldigt smidigt.
Jag gillar känslan av att ingen fråga är för dum för att ställas och de är väldigt bra med hästen.
Hur som så fann de inga vargtänder så jag hade inte helt fel där men jag hade däremot fel om att hon var vass.
Hon var nämligen jättefin överallt i munnen och hade bara ett litet sår i gommen vid ena sidan men det var de säkra på har uppkommit när hon ätit något/ haft något i munnen typ gren eller så.
Inget som var bett-relaterat i alla fall vilket jag tycker är skönt att veta.
Vi gjorde även lite bett-tester i form av att prova ut storlekar på bett även om jag tycker att jag själv har ganska bra koll men man vet aldrig...lika bra att fråga proffsen!
Hon ska ha 10,5cm på delade bett med rörliga ringar liksom på raka bett med fasta men på ledade bett med fasta ringar ska vi krypa ner till 9,5cm.
Nu ska jag plocka fram Kheens tredelande bett med parerstänger i stl:9,5 kan jag säga!
Jag hade aldrig trott eller ens provat hans bett med parerstänger då det känns så litet men just ett sådant satt jättebra där på kliniken och hon såg nöjd ut med att ha det i munnen.
Man lär sig något nytt varje dag!
De betonade även vikten av att variera betslingen vilket inte är några problem för mig då jag aldrig rider med samma bett i munnen mer än 3 dagar i följd och sedan byter jag modell. När det gäller hackamore så varierar jag mellan två olika modeller.
Allt för att minska risken för punktryck.
Funkar för oss!

Jag vill tacka Karin för sällskapet idag och säga att du är guld värd.

För övrigt laddar jag inför träning ikväll. Egen träning.
Blir nog powerwalking istället för löpträning. Latmasken som gör sig påmind?
Eller så är det det sunda förnuftet... kan vara bussigt mot sin kropp att mjukstarta så att säga.
Det är snöstorm där ute så lite plus i kanten vill jag ge mina träningsambitioner!

Jag vet att bilden är urdålig...men det är papperet från kliniken idag med bilder på Glorihs mun. Om det är någon som är nyfiken, haha!

1 kommentar:

Alexandra sa...

Hej!

Härligt att det såg fint ut i munnen på henne! Och roligt att det verkar gå framåt med henne i ridningen! Duktig du är!

Själv har jag lämnat tillbaka min stök och bök maja! Hon var liiiite för komplicerad för mig. Det tog en helomvändning för mig igen efter sommaren så nu har hon fått åka hem. Tråkigt att lägga ner massa tid och pengar när det inte ens är min egen häst.

Ha det bra!
Kram Alexandra