tisdag 24 november 2009

Aha!

Idag har jag varit lite ond då jag tröttnat på hennes nya attityd mot bett och hack så idag dammades mitt mekaniska hackamore av. Ser likadant ut som det på bilden men det är ingen kedja under hakan utan en biothane-rem och nosdelen är klädd med fårskinn på mitt.
Det är ju skarpt så in i norden och kanske inte idealiskt och definitivt inte det första jag skulle vilja att slänga på en unghäst men min tanke är att vi inte ska ha det som något vi rider med varje dag.
Jag fick önskad effekt och i morgon rider vi på vårt vanliga ponnyhack igen.
Fjäderlätt kontakt på det mekaniska och hon var både frustrerad och förbannad när jag faktiskt kom åt henne och efter några försök att lägga sig på det,ignorera min halt ( på detta bett går det utmärkt att bara vara stark i kroppen och spänna magen så har du en halt ),och provade om det gick att komma undan min vilja genom att slå upp huvudet och pinna på.
Hon lade ner och var väldigt trevlig och lyhörd att rida på.
Back to the basic igen helt enkelt.
Det blev en skrittpromenad med två korta travsnuttar och en lugn och sansad häst som verkade trivas bättre med livet igen. Inte alls på tårna och spänd som hon nu varit ett tag utan verkade nöjd över att jag tog över kommandot.
Jag fick igenom min vilja som sagt var och jag tror det var bra både för henne och mig att jag kunde säga till ordentligt och nu skulle jag tro att det inte blir några större problem att gå tillbaka till mildare betsling igen.

Inga kommentarer: