torsdag 12 november 2009

En liten uppdatering

Jag ligger fortfarande i sängen vilket känns sådär lagomt seriöst men har lite förkylningskänningar med halsont etc så jag tänkte att jag lika gärna kan ligga här med datorn i knät och göra alla måsten som rör att ha kontakt med den yttre världen.
En kopp varmt thé och trevligt sällskap av katterna så är dagen räddad.
Dessutom damp både nya Ridsport och Arabhästmagasinet ner från brevinkastet nyss så den här dagen lär nog bli helt ok ändå fram tills jag ska ut och skritta/jogga en sväng på Glorih mot lite senare på eftermiddagen.

Igår red jag och L mot grusvägarna vilket är en trevlig liten tur men som har massor av små utmanande hinder påvägen.
Det är de där islandshästarna ( jag har nu gjort en research och det är en megastor islandshästanläggning med ridhus och grejjer där på andra sidan E4an ), det är flygplan och landar och startar sina färder ett stenkast från stallet, det är E4an(som inte bekymrar någon egentligen), det är att rida mellan en kohage, dike och en åker och som sedan resulterar i att man ska hoppa över diket för att kunna komma ut på lite vettigare ridvägar där man ändå måste passera ett skrotupplag med två otäcka arga vakthundar, rida mellan en smal grind gjord för fotgängare in i en kohage där kossorna fått åka hem över vintern, rida längsmed en 70sträcka för att sedan ÄNTLIGEN vara ute vid grusvägarna.
Det tar en liten stund att ta sig dit och det är mycket att titta på både för människor och häst men just de här vägarna är så jäkla bra för mig och Glorih.
Miljöträning deluxe helt enkelt.
Miljöträning i en helt annan liga skulle man kunna kalla det.
Hon är idag härdad för det mesta och inget har egentligen varit någon big deal.

Det blir en hel del skrittsträckor såklart och små korta stopp där jag måste hoppa av och på och det drar ner på tempot en hel del men vad gör det?
Hon är 4 år gammal och allt det här är precis det hon behöver!

Hur som när man äntligen kommer ut på grusvägarna så blir det lite trav i vettigt tempo, inget sabla slängtravande här inte, och sedan när det faller sig naturligt så fattas galopp och så ligger vi där i en lugn och sansad tempo.
Glorih byter just nu galopp själv helt hejvilt men är jätteduktig vid fattningana.
Hon kopplar att det är ett gångartsbyte som vankas och fattar mjukt och fint utan att rusa iväg.
Men...hon brukar fatta samma galopp. Oavsett vad jag ber om för galopp.
Jag är lite klyvd åt hur jag ska göra med det just nu då tanken med den här träningen är att avdramatisera just galoppen för oss båda.
Det är inte så att vi håller på att galoppera ihjäl oss utan mest försöker få det hela gå lugnt och sansat till och det ska bli samma sak som med traven.
Något man bara gör liksom .
Hur mycket och hur tidigt ska man då gå in och peta detaljerna redan nu?
Det känns på ett sätt som att det där kan jag ta tag i sedan när vi rider dressyr och markarbete vilket vi ska komma igång med snart är tanken.
På tal om det så ska vi den 21a till Staffan igen och jag funderar hur jag ska göra med betsel innan dess.
Hon är som sagt var 4 år bara och har just nu väldigt lågt mellan gom och tunga så hon är inte så nöjd på bett, antar att det är lite obehagligt helt enkelt så vi får se vad vi dyker upp med där på plats även om jag vet vad han tycker om bettlöst på ridlektion;-).

Hur som så gjorde vi passet igår jättebra och hon var så fin. Hon var pigg som en spigg första kilometern från stallet men det lade sig fort och sedan var det trevlig trav, trevligt skritt och galopp och sedan kunde vi går direkt från galoppen till en skritt där hon sträckte ut fint och avspänt för att sedan kunna samla ihop och trava en snutt för att fatta en mjuk galopp etc. Trevliga häst!
Vi var ute i 2 timmar och det blev typ ett tempo på typ 7km/h.
Det var skönt att hon blev klippt dagen innan då det blev stor skillnad på hur svettig hon blev dvs ingenting mer än mellan öronen.

Inga kommentarer: