lördag 20 februari 2010

Att kriga

Idag har jag krigat må ni tro...
Kung Bore ska inte komma här och tro att han är något, så idag har jag, L och hennes medryttare med båda hästar tagit oss till ridhuset.
I klass 2-snöstorm.
Kanske inte det absolut mest smarta drag vi gjort men vi lyckades.
Började dagen med att skotta oss in till våra transporter, in till sadelkammare och skotta oss ut till vägen. Ett evighetsgöra... snön föll i en rasande fart och dessutom ville våra framskottade ytor blåsas igen ständigt. Skotta 10 m vända sig om och upptäcka att 5m av dessa blåst igen.
Men vi kom iväg som sagt var!
Att köra till ridhuset var inga större problem alls men väl framme.... ( farfar och pappa...ni kan sluta läsa här och så kan ni låtsas att min bil tas om hand med silkeshandske, blir tvättat minst en gång i veckan på en mack, och blir behandlad med massor av kärlek och förnuft!) ....vid parkeringen körde jag rakt in i en snötunga utan dess like.
Om jag tidigare sagt att jag kört fast i vinter så är det en klar överdrift jämfört med detta. Hela bilen stog i en driva som räckte nästan hela vägen upp till mina fönsterrutor. Jag kom inte ens ut... L skuttade fram som en räddare i nöden med spade i högsta hugg och skottade så att jag kom ut och med gemensamma krafter skottade vi fram bilen och puttade denna så vi kom loss...för att köra fast i en nästan lika stor driva 30 m fram. Samma procedur igen tills vi stog på en plätt där det var lä och utan snötungor.
Gick litet bättre för L och hennes ekipage då vi skottade fram vägen lite mer för deras del.
Min Audi får smaka på det hårda livet som hästbil redan från början men jag tycker helt klart att den klarar det med ett stort plus i kanten!

Hopplektionen var buskul.
När vi kom in i ridhuset var vi lite sena så det var lite andra ekipage som var där inne och min dam som tidigare har varit lite exalterad när det blir många hästar i ett och samma ridhus tog det hela med ro denna gång. Kändes jämnare, finare och mer lyhörd redan från början denna gång. Pigg och glad men inte overkill som hon tidigare varit. Fann sig snabbt i arbetsro och vi gjorde en fin uppvärmning tycker jag. Gjorde lite övningar med rakriktning och sedan lite sidvärtes m.m.
Trevlig arbetsform och faktiskt mitt tempo redan från början i traven! Wow-poäng på den!
När det gäller hoppövningarna vet jag inte riktigt vad jag ska säga...vi är rookies och gör så gott vi kan.
Gör jag rätt gör hon rätt, gör jag inte rätt gör hon lite annat.
Vi skuttade lite låga studs och något räcke, övade en ridväg och så travbommar före ett litet sockerbitshinder.
Jag måste vara lite modigare och ge henne ett högre tempo i galoppen mot hinder än vad jag vågade idag ibland. Jag plockar tillbaka henne väl mycket ibland vilket säkert blir jättebra sedan men idag orkar hon inte riktigt den superkorta galoppen och då börjar hon studsa och blir osäker på om jag verkligen menar att vi ska hoppa hindret eller om jag vill att hon ska sakta av. Blir lite helikopterlyftningar ibland men jag sitter kvar och båda tycker det är roligt ändå.
Roligast är det såklart när vi får till det sådär klockrent, när vi kommer rätt och får flyt i allt!
Jag älskar min häst galopp. Den är en drog...
Jättenöjd med passet som sådant och supernöjd med vår sadel.

Väl hemma igen efter att blivit framskottade med traktor för att ens kunna ta oss hem inser vi att allt vi skottat innan vi åkte nu är ett minne blott och måste göras om för att vi ens ska kunna få tillbaka transporterna på sina platser.

Myyyyycket skottande idag som ni kanske förstått, massor av snö...alltså massor av snö....
Imorgon måste vi skotta av taket på stallet också. Vill inte riskera att det ska rasa in på något vis även om det är nybyggt och jäkligt stabilt.

Jag är så nöjd över min dag ändå.
Trött i kroppen och i huvudet. Som det ska vara!
Jag kommer nog aldrig bege mig ut i snöstorm igen med hästsläp, inte för att jag är rädd för att köra i vinterväglag som det var idag men orka köra fast... och så finns det mindre trygga förare som man kan möta.
Det är inte riktigt värt det och skaderisken men å andra sidan kan jag inte låta bli att le åt känslan att få rida på vettigare underlag än en halvmeter nysnö för omväxlings skull;-)

Inga kommentarer: