tisdag 23 februari 2010

Det kommer mera!

Som sagt var så kommer det mera.
Snö.

Jag har tidigare berättat att jag har en lite klyvd syn på denna snö. Jag har alltid älskar snö som den gamla längdskidåkare jag är och i grunden dalkulla.
Jag fullkomligt ryser av välbehag när jag rider ut och ser att det är snö på träden och jag vet inte...allt blir så vackert när det är vitt.
Det absolut värsta jag vet är dåliga vintrar med isgata och lera,lera och lera och så allt mörker som det blir när det inte finns något vitt som lyser upp.
Varför är jag nu då så bekymrad över snön om jag nu egentligen är så förtjust i den?

Jo... jag kan inte träna min häst på ett vettigt sätt. Det driver mig till vansinne. Vi har inga långa trevliga plogade grusvägar häromkring först man korsat vägar och tagit oss över flera stora och så djupa snöplogsvallar att Glorih inte bottnar i dem.
Fruktansvärt läskigt och tråkigt.
Det blir liksom att sitta och rida fram och tillbaka på småsnuttar som är plogade för att hästen ska slippa på i detta tunga djupa underlag konstant.
Vi ska försöka ta oss till ridhuset någon dag nu igen bara för att få blåsa ur huvudet lite på oss...lite trav och galopp hägrar så att säga för både jag och Glorih får myror i brallan av att bara rida samma lilla snutt fram och tillbaka, fram och tillbaka.
Vi hade planerat åka bort och träna i morgon hos K.A och hennes fuxherre, men nu blir det inte så pga att jag råkat skriva upp fel datum på ett Ingela-besök. Jag har av någon besynnerlig anledning skrivit in fredag när hon kommer på onsdag. Ibland är inte hjärnkontoret påslaget!
Hon ska kika på både min och på L´s ponny.
Tror inte hon kommer hitta något på sessan men man ska aldrig säga aldrig, och det ska bli trevligt att träffa Ingela igen. Var alldeles för länge sedan!


Vi söker en sällskaps ponny nu till sommaren och en bit in i hösten förresten!
Är det någon som har en sådan till övers så lånar vi gärna hem den.
Anledningen är för att båda hästarna ska ut och tävla i sommar och det blir inte bra om de går ensamma ett till två dygn.
Även om det inte blir panik så blir de oroliga och det känns så onödigt om man kan lösa det genom en sällskapshäst.
Den måste alltså vara cool med att gå själv också någon timme hit och dit när våra hästar är ute och motioneras.
L´s ponny kommer byta stall i slutet mot sommaren och då blir Glorih kvar ensam vilket jag absolut inte vill på något sätt och hade vi haft den där ponnyn/hästen över sommaren så kan den bli installad samtidigt som min sessa.
Jag hade ju kunnat leta rätt på nytt stall nu direkt till sommaren men vill undvika att behöva flytta fröken fräken flera gånger på kort tid då jag inte vet vart jag hamnar till hösten efter jag har slutat jobba.
Någon som vet någon trevlig totto?

Snart ska jag åka ut till stallet för att rida en liten snutt. Sitter och väntar ut snöfallet som ska upphöra nu någon gång efter tolv enligt yr.no.
Uppdatering kommer!

Och här är den:
Blev vår lilla plogade tur idag med. Fram och tillbaka ggr två dvs en halvmil lite drygt.
Vi flyttade för skänkel,gjorde serpentiner och övade halter. Lite tjatigt men det ger resultat.
Hon skötte sig utmärkt och jag är jättenöjd med dagens pass.
Själv så har jag precis avslutat ett pass på pilatesbollen.
Känns bra faktiskt. Skönt att vara lite igång igen.

Inga kommentarer: