tisdag 19 januari 2010

Så här ser nya allroundsadeln ut!



Jättesvårt att ta bra bilder då vi har lite för smal uppbindningsgång för att få en bra distans liksom för motivet.
Att gången som är av packat grus lutar liksom nerför vid hästens framfötter gör det inte heller lättare och dessutom vill hästen i fråga gärna stå och slappa när hon är uppbunden vilket gärna ger ett vilande bakben. Lurigt!
Hur som så ligger den still och hon verkar nöjd och glad i alla fall.

Andra gången vi använde den idag sedan vi fick hem den fär två veckor sedan och det blev ett litet markarbetespass på hemmaplan.
Vi har fuskat lite och ridit på vårt Thom tumb-bett som båda gillar mycket ute i skogen och likaså när jag red barbacka på och med det bettet är hon supernöjd.
Stängd mun och lagom åt alla håll och kanter. Vi började att rida med det när jag tröttnade på dragkampen vi ständigt hade i skogen...
Idag red vi med vårt tunna fina tredelade bridongbett vilket var en spännande upplevelse... Genast en tung, stum och stark hästmun. Jag fattar verkligen inte detta!
Även om jag sitter och gör nada så blir hon tjaffsig och gapig och provar hänga sig på det trots att jag sitter med lång tygel.
Det är så märkligt att hela hon ser så nöjd ut på thom tumb-bettet men mycket bekymrad över tränsbettet. Knashäst!
Hur som tänkte jag inte låta mig lessna pga en sådan liten grejj utan valde att jobba vidare. Det måste ju lossna någon gång och jag SKA rida dressyr på ett vanligt tredelat tränsbett och därmed basta!
Eftersom hon var ganska älgig och stark ( ingen idé att sitta och hänga i tyglarna) så fick hon trava av sig den värsta överskottsenergin något varv på ridbanan i båda varven.
Det är ingen idé att försöka kräva uppmärksamhet av henne när hon har myror i rumpan då hon bara blir frustrerad.
Detta funkade bra och sedan började vi jobba i skritt.
Från skritt till halt till skritt. Båda varven.
Sakta men säkert blev formen stadigare och när hon jobbade på lugnt och fint utan stress med koncentration på mig och vad vi skulle göra provade jag att göra samma sak men lade även in att ställa henne lite in och utåt. Hon har tidigare tyckt att detta har varit lite förvirrande men idag gick det jättebra. Öste på beröm så fort hon gjorde rätt.
När detta flöt på bra i båda varven provade jag att lägga in lite trav. Från skritt till halt och sedan trav efter halten. Jättekul tyckte hon och tappade allt vad form hette och fokusering på uppgift.
Sakta men säkert blev munnen mjukare och jag skällde på mig själv när jag tappade kontakten med henne när tyglarna blev lite för långa och sådär...mitt fel verkligen.
Hur som så lossnade denna övning också när jag lät henne trava några varv i båda varven och återgick sedan till övergångarna. Formen kom sakta men säkert tillbaka och hon var riktigt stadig på slutet.
Mitt tempo fick jag också!
Fattade båda galopperna i sitt respektive varv och hon hon tuffade på bra.
Fick korsgalopp i det "svåra" varvet någon gång men tar på mig det då dessa galoppfattningar var verkligen urusla från mitt håll...
Hon ploppade ner i form när jag bad om det och lyssnade fint när jag kortade galoppen lite före kortsidorna pga underlaget och längde den lite på långsidorna.
Jag är jättenöjd med dagens pass!
Inte perfekt rakt igenom men något hände i alla fall.
Vi var på samma plan och passet gav mig en bra magkänsla!

Sadeln har legat still under hela turen och jämt sadeltryck enligt schabraket.
Den sitter som sagt var inte 100% men den kommer att användas en till max två gånger i veckan i max en timme och så länge den inte trycker och verkar göra henne illa och hon är nöjd och glad så kör vi på den. Det är så himla mycket som kommer hända med henne rent fysiskt ändå nu när hon bara är 5 år så den får duga så länge helt enkelt!

Inga kommentarer: