fredag 11 december 2009

Dagens äventyr




Jättebra pass idag i ridhuset.
Mycket som har klaffat nu på kort tid och vi hade mycket bättre fokus idag mot sist vi var i ridhuset.
Kan att ha att göra med upplägget som jag är ganska nöjd med på flera olika sätt.
Jag är nöjd med att jag fick i mig en ordentlig frukost i form av havregrynsgröt med russin med lingonsylt och mjölk ( byter man ut halva mängden rekommenderat vatten mot mjölk istället så blir gröten mycket krämigare) och var i tid till stallet.
Kunde packa ihop mina grejjer så ingenting skulle glömmas och Glorih som hade fått äte frukost i lugn och ro i hagen var cool.
Smidigt lastning och urlastning och sedan en ganska lång väntan ensamma på ridklubben då L hämtade sin ponny för att rida med oss i ridhuset.
Strul hemma hos oss i stallet så det tog betydligt längre tid än vad vi hade räknat med.
45-60 min fick vi vänta och på den tiden har vi hunnit kika på lektions och privathästarna släppas ut vilket var väldigt spännande enligt Glorih.
Samtliga hästar rullade sig och busade när de hamnat i sina hagar och vid sådana tillfällen märker man hur mycket barn Glorih ändock är.
Hon blev alldeles till sig när ponnyerna i hagen närmast oss busade som värst med bockningar och stegringar så hon stod bredvid mig med svansen på ryggen och drakblåste och man kände verkligen hur gärna hon också hade velat vara med där...
Kunde ta det väldigt lugnt med sadling och tränsning och hon skötte sig utmärkt vid sadling idag med. Inte en min när jag tog på henne sedaln och inte en min vid åtdragning av sadelgjord.
Skrittade fram på lilla sandbanan först för hand och satt sedan upp.
Passet i ridhuset hade en helt annan känsla än passet vi gjorde sist.
Bättre tempo och fokus passet igenom och vi snirklade runt hindren som var uppställda manegen och hade dem som riktmärken.
L kom och hjälpte mig med tips och goda råd och nog sjutton fick vi till det!
Gjorde till och med galoppfattningar och rullade in i en trevlig galopp.
Passets längd var kanske 25 min aktiv ridning och det räckte utmärkt.
Bra känsla i magen och vilken skillnad det blir på ridningen bara man får bort det springiga!
Hon gillade sitt bett jättemycket kändes det som och jag hade ett trevligt sug i det för det mesta och det kändes som att hon vågade ta stöd och blev varken tung eller släppte det.
Åh vad härligt det var att få till det!
Vi har ju varit inne i en ganska tung period nu ett litet tag då ingenting riktigt har fungerat men nu kanske det börjar vända?

Jag har problem med mina höfter dvs de tar emot och skär/ilar vid lättridning.
Vi får se om det blir bättre av pilatesen och all stretching.
Borde ha besökt min naprapat nu när jag åker hem till Dalarna till jul men han ska resa bort.... Vilken stil va;-)!
Har en ryggmuskel som det liksom krasar om när man tar på den,låst i nacke och så är det ju mina höfter som inte riktigt är sig själva sedan jag gick omkull för några år sedan nu och fick den hästen av mig.
Herregud!
Jag låter som en gammal gnällig kärring ju!

På tal om bilderna...
Visst har vi härligt väder här hos oss?
När ska det sluta?
Ge mig snö, sol och kyla!

Inga kommentarer: