torsdag 2 april 2009

Vårväder och bitar på plats


I förrgår dvs den 31/3 så vilade Glorih helt och igår stog det en tur i det fina vädret på schemat tillsammans med Karin och hennes Starlight.
Klarblå himmel och värmande sol. Livet!
Ny tur igen och hon är tuff, min lilla dam.
Hon kan titta till på saker men går alltid fram överallt oavsett om det är en ny tur vi gör. Jätteskönt att slippa allt larv!
Hon är bara samarbetsvillig och glad. Jämt.
Det är ju en helt ny värld hon går till mötes och hon gör det verkligen jättebra.
Jag känner mig helt trygg på henne idag och det har verkligen fallit en hel del på plats nu på slutet. Hon börjar bli en stor liten ridhäst! På riktigt!
En sak som jag verkligen är imponerad över en situation som hon redde ut. Det kom helt plötsligt ett ganska lågt flygande stridsplan i väldigt hög hastighet som flög över oss.
I och med att solen var där den var och det var absolut klarblå himmel blev det en STOR skuggbild av detta plan och denne hamnade liksom lite efter själva planets position. Det som däremot hade samma position som denna massiva skuggbild som kommer farandes är planets ljud som även det liksom halkat efter planets hastighet.
Då har vi alltså en stor svart skuggbild i hög hastighet som låter satan som är påväg typ rakt över oss. Kan tänka mig att detta ur hästsynvinkel måste ha varit skitläskigt. Jag tyckte till och med att det var lite obehagligt.
Det enda som hände var att vi hade två steppande lite osäkra hästar som fann sig snabbt efter skuggan försvunnit. Båda hade reagerat likadant och jag blev väldigt stolt över min knappt insuttna individ som har typ gas och broms befäst.
Ok..kanske inte riktigt så illa men grön är hon ju.
Turen i sig var härligt och det blev lite offroad träning i skogen.
Mycket spår efter de där vidriga grisarna som bökar upp mossa och gjort annat som grisar gör men inte en gris så långt ögat kunde nå tack och lov. Två fjärilar såg vi alla fall vilket alltid är så mysigt såhär på vårkanten! Årets första fjärilar!
Det bådar gott!

Måste även berätta att fröken G nu mer faktiskt ger mig fötterna på eget bevåg när jag bockar mig ner. Hinner knappt säga "FOT" längre!
Jag sa ju att jag är en envis jäkel!

Efter att ha släppt ut hästarna så hamnade jag och Karin sittandes i solen. Livsfarligt.
Man kan liksom bli kvar där. Med näsan vänd mot solen och med huvudet i drömmarnas värld i någon sorts vision om att man är på en solig strand och absolut inte behöver åka hem för att studera eller göra något annat betydligt mindre mysigt.
Jag vill ha en semester.
Nu.



Eftersom jag igår blev sittandes alldeles för länge i stallet med näsan mot solen så har jag idag hysteriskt mycket att studera. Sitter nu och våndas inför ett förseminarium och ska sedan ha ett vanligt större lärarlett seminarium i eftermiddag. Jag är lagomt pepp och känner mig lite vilse när det gäller denna kurs och känner att jag hellre vill tänka på solig strand eller mysigt promenad med Glorih än att sitta och analysera A.Lindgrens avsikter, baktankar och inbakade budskap i hennes böcker.
Hur som... ibland får man väga fördelar med nackdelar och jag hade en fantastisk dag i stallet igår...idag är det inte riktigt lika fint väder så jag är ändå ganska nöjd med min prioritering.
Blir vila helt för damen idag med.


Kan också berätta att jag igår hade mina fötter barfota i mina nya fina high heels. Gick på stan (vilket är sällan skedd händelse då man inte märker förnst då att man INTE har pengar att köpa allt fint som finns i skyltfönstren) och satt och pluggade på ett café. Det var inte den långa biten jag gick men har lyckats utveckla hysteriska vattenblåsor överallt på mina fötter.
På lilltårna,på insidan av fötterna,på hälarna, UNDER fötterna.
Jag kan knappt gå idag.
Misär.

Blev inte en så vårig bild idag men jag älskar den...

Over and out!

1 kommentar:

Team Theander sa...

När posten kom idag så hade brevbäraren med sig nya numret av tidningen Ridsport och dessutom ett kuvert från mor som innehöll nyaste numret av Hippson och nyaste numret av Equipage.
Tror ni jag är mer sugen på att öppna de tidningarna istället för att plugga?
Sitta i solen på baksidan med en kopp kaffe och mysa med hästtidningar...Det kan också vara livet det!
Men...åter till studierna.
Jag är värd beröm.