fredag 3 april 2009

Saker som är svåra här i livet

Som dagens rubrik lyder så finns det ju saker som är svåra här i livet.
Man får ta bort sina bästa fyrbenta vänner när de inte mår bra eller på grund av andra anledningar, ens tvåbenta vänner kan försvinna vare sig man vill eller ej och så finns det ju mer vardagliga saker som man kan finna svåra.

Jag kan säga att jag tycker att tömkörning är en jävulskt svår grejj.
Jag hittar inte min position.
Jag har en förmåga att trassla in mig i tömmarna.
Jag tycker att spöet blir tungt och jobbigt att hålla och så ska man helst ha koll på sin häst också.
När man tömkör en ung och orutinerad häst kan det bli ännu mer spännande och svårt då den kan vara vinglig i själva "styrningen" och dessutom väldigt vårpigg och så kan det lysa bus i ögonen på dem.

Behöver jag säga att det gick sådär idag med tömkörningen?

Jag hade knappt koll på vad jag själv höll på med och så skulle man få till det med Glorih som mest busade järnet men det blev faktiskt ok här och var.
Man får glädjas för det lilla och smaka på just den känslan när det går bra och känns bra.
Det är den som tar en framåt och utvecklar en i det långa loppet.
Måste komma ihåg detta. Det är bara inte alltid så lätt..
Jag kan erkänna att jag muttrade "idiot-häst", då jag gick mot stallet. Hårt men hjärtligt.
Hon var yster och superlycklig och tyckte nog att det här var bland det roligaste hon gjort på ett bra tag.
Jag var lagomt imponerad och kände mig mest som världens sämsta tömkörare.

"Idiot-häst" citatet var nog mest ett sätt på att få ut lite frustration.
Jag är ju en gammal längskidåkare och vi måste ju ha något att skylla på när det går dåligt. Jag hade helt enkelt dåliga skor, dålig inhängnad, ont i magen, hästen var för yster och dessutom blev jag bortvallad.

Hon är ju bara en liten valp som Karin klokt sa i stallet och visst har hon rätt.
Hade inte så höga förhoppningar på hästen men på mig själv.
Tycker att jag har ju varit ganska bra på det här med tömkörningen, eller åtminstone duglig tömkörare, innan jag blev sparkad vid tömkörning av min förra häst(rekommenderar inte att tömköra med travtömmar på en häst som är lätt i baken)och blivit lite mesig efter det.
Idag var jag i alla fall inte ett dugg rädd trots en show av de högre skolorna. Känner mig som sagt var väldigt trygg med denna vackra unga mö.
Det är ju bara bus och ungdomlighet och massor av överskottsenergi, och hade jag haft lite bättre koll och inte varit så pass ringrostig som jag är så borde jag kunnat avstyrt mycket av buset innan hon hunnit köra igång ens.
Man lär så länge man lever!
Bara bita ihop och komma igen...


Nog om dagens bravader.
Jag har glömt att nämna att jag fick ett paket från Torsion med saker som jag beställt, innan de lade ner, i förrgår.
I paketet låg det rosa tygelstoppar (fy så snyggt de kommer bli på mina turkosa tyglar!), ett par tyglar samt en ny sidepullnosgrimma. Slimmad och fin och inte alls sådär "bläffig" som min andra jag har. Väldigt nöjd med mina köp, kan jag säga!

Hoppas ni uppmärksammat att Running bear har en ny tränsmodell för säsongen! Smartbridle kallas det och är ett kombinationsträns kan man säga. Du kan ta av och på pannbandet så det blir som ett vanligt distansträns eller som ett typ Elite-träns och så kan du göra ett hackamorehuvudlag med det också.
Snyggt som attan och lite cravings på det!
Om jag inte hade något distansträns innan till min häst hade jag lätt köpt detta som första-träns. Lite som alla träns i ett.
Bilder på det hittar ni på distansritt.nu´s hemsida eller på Running bears hemsida under nyheter!

Inga kommentarer: