onsdag 8 april 2009

Oush!

Inte så fint för vår lilla sport men vettigt skött av de inblandade.
I alla fall efteråt.


http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=148728

Förstår inte varför jag inte får länken klickbar...

När vi ändå är inne på doping så måste jag spy lite galla...
Jag blir mest bara så irriterad på allt som rör doping.
Det kan göra mig så jäkla förbannad.
Medveten doping är bland det absolut värsta som finns och det borde finnas ännu större straff för sådant.
All sports skamfläck.
Fy säger jag!


Tyvärr är det ju lite lurigt nu när det är sådana minimala mängder som de finner i hästarna idag.
Omedveten doping sker ju tyvärr varje dag i stallarna.
Mitt liniment som jag tidigare använt har nu för tiden karens.
Pga capsaicin.
Denna karens på mitt fd liniment dök upp efter OS-skandalen med många fall av just denna ingrediens.
Tidigare har bara capsaicin stått med som ingrediens men det har inte framkommit att produkten har karens.
Detta innebär att jag har bytt till Emins Bluelotion i år istället som inte ska innehålla något otillåtet med karens.

Jag är lite rädd varje gång jag går i hyllorna på ridsportsbutikerna.
Ska man behöva ta med sig listan på dopingklassade preparat när man ska köpa liniment och flugmedel?
Vardags produkter helt enkelt.

Jag försöker verkligen gör allt för att inte råka dopa min häst.
Men det är fortfarande svårt med dessa olika ämnen som är otillåtna och hålla koll på dem alla tycker jag.
Vad finns i vad och vart kan hästen få i sig detta ämne osv.
Detta kan ju göra en paranoid för mindre!
För... kommer vi ihåg att tvätta våra händer efter vi tagit den där huvudvärkstabletten före vi åker till stallet?
Har era hästar också fått i sig lite kaffe när de snosat nyfiket på koppen?
Eller har vi koll på om den där söta farbrorn som brukar komma förbi och ge hästarna morötter när de går i hagen över staketet inte är insmord i någon salva med otillåtet medel?

Hur gör dessa proffskuskar inom travet och övriga stall med säkerheten gällande att inte råka dopa sina hästar och vad kan man göra själv för att höjja säkerheten för att själv inte råka ut för omedveten doping?
Hur gör ni i era stallar?

Inga kommentarer: