lördag 19 februari 2011

Fy fan vad vi är bra!

Ja, jag måste banne mig skriva det. Fy fan vad vi är bra!
Det är ju väldigt väldigt lätt hänt att man vill gå och dra det varma täcket över huvudet igen när man gått upp och tittat på termometern som står på -19,5 grader.
Det är då det kan vara svårt att motivera sig att klä på väl genomtänkta lager på lagerkläder fundera på sko och handskval...
Man vill ju varken bli för varm eller för kall och finns det något värre än fingrar och tår som är som frysta prinskorvar?
Idag tog jag och A.S ut på våra ädla springare och gjorde ett jättebra pass. Termometern stog på -20,5 grader precis när jag kom till stallet och det var hiskeligt kallt åt nästippen och kinderna första halvtimmen men det blev behagligare -13 grader när solen kom fram mer och började värma.
Vi fick ihop ganska precis 2 mil och vi galopperade 1 mil av dessa. Vi hade varit duktiga och plockat fram pulsklockorna med en viss irritation från min sida. jag hatar när det krånglar, sladdar som hänger och slänger, inte få fart på pulsklockan i början och så vidare så jag hann till och med bli arg som ett bi.
Jag hatar tekniska prylar för jag är så sjukt otekninskt lagd.
Men... helt klart intressant att kika på pulsen. Vad hon ligger stadigast i i vilket tempo och hur fort hon går ner etc.
Mycket nöjd med mitt hårda pass idag!
Det är skönt att ha Anna med sig när man är ute på tur för jag blir väldigt lätt väldigt het på träningen. Jag vill träna mycket ( eller det blir lätt att jag gör det om jag inte har en plan med passet innan) och jag är inte ett dugg farträdd även om jag är känslig och har en känsla för vad som är lämpligt att rida i för tempo beroende på vilken häst jag sitter på och vart den är i träning.
Vi hojtade till varandra och jämförde pulsvärden och Anna som red med sin gps, då min var urladdad, hojtade om jag kunde gissa hur långt vi ridit och hur fort det gick. Intressant för nio fall av tio hade jag rätt om både hur långt och hur fort det gick.
Bra pass som jag aldrig ville skulle sluta men det får bli ett nytt i morgon.
Jag är så stolt över min lilla häst! Hon går från klarhet till klarhet och kämpar på.
Det är så himla roligt att rida och träna henne och hon är en sådan energiboost.

Grathea har jag idag gått över med en gummiborste... Jag kan inte förstå att en sådan liten häst kan fälla sådana ENORMA mängder päls! Hon är en raring och hon verkar ha landat i allt nu. Hon är min lilla tjej som alltid har ett stort plakat ovanför sitt huvud där det står vad hon tycker och tänker. Min lilla tjej som har åsikter om allt. Hon är otroligt kommunikativ och lättlärd och jag tycker så jäkla mycket om henne. Tänkt att hon är min?

Nu har jag precis slukat en tallrik med Soyghurt samtidigt som jag skrivit det här inlägget. Svingott! Ni borde prova! Smaka den med Jordgubb.... Mumma och nyttigt ( man får kisa med ögonen som fan för att missa de E-blabla ämnerna som finns där i, måste kika om vanligt koyoghurt innehåller sådana ämnen också)! Men det är proteiner i etc och jag som är känslig för laktos lämpar den sig ju ypperlig för.
Nu väntar en lång dusch och Ikea för min del.

Uppdatering: Haha, hur tyckte jag det där gick då med min dagsplanering?
Jag somnade typ stående inne i duschen som sannerligen blev onödigt lång ur miljösynpunkt och sedan dog jag i soffan. Sov tre timmar och insåg att dagen absolut inte kommer se ut som jag hade tänkt.
Jag och kissen smyger runt i lägenheten i slowmotion och jag är typ segast i stan.
Vart tog all energi vägen?
Var samma sak igår. Dödstrött och kan bara inte sätta mig ner utan att hamna i akut tröttma som leder obönhörligt till komaläge och så fryser jag ständigt.
Undrar om jag har något skit i kroppen för såhär trött kan man bara inte vara i normalfall?
Hur som är det en jäkla lyx att känna att man faktiskt FÅR sova tre timmar mitt på dagen för att man behöver det utan att ha någonting annat viktigt som försvinner för en.
Att vara helt ledig. Jag är nog väldigt sällan helt ledig om jag tänker efter så jag mår nog bara gott av att sitta i typ pjamasbyxor och pilla mig i naveln en hel dag slötittandes på skidor på tv.

En annan fråga som dök upp i mitt huvuvd: Måste man inte ha en kanin också? Eller en till katt? Det måste ju vara nästan livsnödvändigt?

3 kommentarer:

Ellinor Karlström sa...

Jag blir imponerad att ni ger er ut! Min bil startar inte under femton minus, så jag håller mig snällt hemma. Sedan är det ju inte tävlingsdebut för oss i år heller. ;-)

Team Theander sa...

Jag bytte upp mig till mina pärons gamla Audi A6. Den typ ruinerar mig när det är mer minus är tio grader då den dricker så mycket soppa men den startar utan större klagomål så jag ler och är tacksam! Bilar är en egen liten värld kan man väl säga...
Vi ska ju upp på 8 mil i år och jag ska i år inte ha en fet och lite otränad häst utan en slimmad vältränad raket. Mål och visioner!

Ellinor Karlström sa...

Mä! Jag har också en Audi A6! Som dricker massor... Men jag har inte vågat starta den under femton minusgrader, för då startade inte den förra bilen (Nissan). Kanske är jag bara feg av mig. :-P