måndag 11 maj 2009

Dagens pass


Idag lyckades jag peppa mig ut till stallet trots grått och tråkigt väder som nästan ser ut att lova regn.
Har en liten svacka just nu med ork och lust helt enkelt. Alltid drygast innan man tar sig ut. Har ju som sagt var 2,7mil enkel tur till stallet som tar ca 40min att åka och detta är som sagt var enkel tur. Det tar tiiiiiid helt enkelt. Tid som jag hade kunnat lägga på någonting annat så som sömn,studier och varför inte bara hela 1h och 20 min extra att bara pyssla om hästen? Som sagt var så är det drygast detta med resorna, väl framme i stallet så rullar det liksom på.
Idag blev det lilla grusvägsrundan som gällde igen då vi är förpassade dit då vi inte kan rida i skogen pga att vi tappar hennes easyboots där då det är blött och lite "sugit".
Idag tappades, trots grusväg, en av bootsen och som tur var så hade jag med mig både hovkrats och ett halt snöre så jag fick på eländet igen.
Jag hatar krångel.
Tålamod är inte riiiiktigt min grejj helt enkelt så det är nog där hållhaken är och att jag måste anpassa mig efter omgivningen.
Jag kan tycka att det är ok att anpassa mig när jag vill det, men inte tvingas till anpassning. Jag blir liksom kvävd av det.
Brrrr!
Jag kan inte rida där jag vill pga att vi tappar hennes boots då, och när jag rider på det anpassade stället som tappar vi dem likförbannat och så tar det tid att åka och så är det lerigt igen här och var sådär som det blir vid hästhagar lätt när det regnat en del.Men jag gillar´t inte alls. Jag är sådär "fisförnäm" och tycker det är skitjobbigt med våt kletig lera på mina händer. Att dreja går bra men inte vanlig jordlera... Det liksom går rysningar längsmed ryggraden på mig av konsistensen!
Jag hatar krångel som jag tidigare erkänt.
Jag gillar inte att sitta fast med fötterna i leran när jag ska öppna grinden in till hagen.
Det är mest drygt just nu.

Men ridpasset gick jättebra!
Hon var laddad som vanligt när jag red iväg från stallet men hon lyssnar, även om du får tjata lite i början med halvhalter.
När hon är varm i kläderna jobbar hon på jättebra.
Saker jag måste jobba med är min egen känslighet.
Jag har nog varit larvig vad det gäller tydlighet och har haft en stark vilja att vara så pedagogisk som man bara kan när det gäller tex skänkel etc. Antingen har poletten trillat ner för hennes del, eller så har jag varit hjärndöd ett tag, eller så har jag inte tänkt på det. Alla alternativ är FULLT möjliga.
Idag kunde jag byta sittben och titta dit jag ville flytta henne och vips så var vi där! Lätt lätt och jättetrevlig pålla!
Är väl ingen idé att sitta och muttra på om man varit dum i huvudet tidigare och tänka på vad man gjort för fel förr, nu gäller det fokusera på det som har blivit bra och jobba därifrån!
Vi smyger in traven och hon funkar super!
Hoppade av 1,5km hemifrån ungefär och sprang en bit med henne och sedan promenerade vi hemmåt.
Det är härligt att hon kan få mig på så bra humör!

Tämligen osmickrande bild för både mig och Glorih, men man kan inte vara snygg jämt heller!

3 kommentarer:

Alexandra sa...

Det där skyfallet klarade vi oss precis ifrån när vi var ute på fredagens ridtur :) Så söt hon är din flicka!

Roligt att åka på tävling! Och hoppas att det går bra med pluggandet!

kram Alexandra

Team Theander sa...

Hallå!
Vad roligt att höra från er!

Hon är en raring min lilla tjej. Skinn på näsan och mycket medveten om sitt värde men en riktig goding!

Det går toppen med pluggandet och hoppas innerligt att det går lika bra för din del också! Du har väl bara någon dag kvar av praktiken nu va?

Alexandra sa...

Två dagar kvar på praktiken!!! SÅ himla skönt! Pluggandet går ganska bra, men jag känner att det är dags för lite ledighet. Sen har jag ju bara ett år kvar och det känns helt fantastiskt!

Det börjar lossna för oss också nu, hästen och mig. Det går framåt med ridningen men jäklar vad tuff hon är! Hon är med på bild nu inne på min blogg :)

Ha det så bra!