måndag 8 mars 2010

Tömkörning

Det gäller att se möjligheterna och en gnutta fantasi när man ska träna en häst i dessa tider känns det som.
Jag hade stora planer för en ny upptäcktsfärd i bebyggelsen för att hitta andra sätt att ta oss bort mot den längsta vändan vi har men så blev det inte idag.
Efter en jättetrevlig lunch med An-So, så fick jag en sms-påminnelse av en väninna som jag inte träffat på år och dagar,om att vi har planerat att träffas på eftermiddagen idag (det är tur att mina vänner vet att jag har ett minne som en guldfisk) så det blev en inställd upptäcktsfärd idag!
Det blev att tänka om...
Ridbanan är täckt av ett tjockt lager hård snö med sådan där läskig skare så där är det inte lämpligt att träna häst på.. efter lite kliande i huvudet kom jag på att ladugårdsplanen är skottad och lämpligare att göra någonting på, så sagt och gjort.
Mina tömkörningsgrejjer kom fram.
Det var sannerligen länge sedan...
Ack så nyttigt men fruktansvärt svårt tycker jag, men tränar man inte på det lär det aldrig bli bättre!
Kan säga att sist jag tömkörde Glorih gick det mindre bra. Hon härjade mest runt och busade och jag fick inte någon styrsel alls i det hela så jag var lite nyfiken på hur det skulle gå, och om det skulle gå, kanske jag ska tillägga.
Jag är ingen stjärna på att tömköra men det gick faktiskt riktigt bra!
Hon busade lite i början men hon kom blixsnabbt till jobb.
Det märks att hon är ett år äldre och ett år klokare ridhäst.
Hon kopplar vad man ska göra idag helt enkelt.
Vi gjorde lite serpentiner,8-or, volter,tränade rakriktning och start och stopp.
Jättekul!Detta ska vi göra mer av i fortsättningen!


Jag kom på att jag glömt skriva om hur jag bokför min träning.
Jag har stor hjälp av Mias "Stall och träningsjournaler".
Dessa hittar man under fliken Tips på Distansritt.nu. Fruktansvärt tacksam över dessa!
Där får man med det mesta av det som är viktigt.
Allt skrivs ner så som sår, eventuell värme någonstans.
De är enkla och smidiga och ger superöverblick.
Jag kompletterar även dessa korta anteckningar med en riktig träninsgdagbok.
Denna har sett lite olika ut genom åren, provat riktig Träningskalender, Uncabs variant för häst men har nu ett vanligt block.
Det viktiga för mig är att jag skriver ner lite mer noga där i vad jag har gjort. Detta är för att jag ska kunna gå tillbaka och kika lite noggrannare om jag får för mig att jag ser något mönster i något tex värme.
Det här är ju inget avancerat egentligen och alla gör ju olika men detta sätt har funkat för mig!
Hoppas att detta var till någon hjälp för någon!

3 kommentarer:

Anonym sa...

söt häst du har! Roligt att följa din blogg!

Team Theander sa...

Vad roligt att du tycker det! Tack så mycket!

Mia Lindgren sa...

Kul att du har nytta av träningsjournalerna! Själv är jag avsevärt mindre nogrann efter tillkomsten av barn, men vad fasen, allt har sin tid. (Fast jag komme inte ihåg hans fyra sista siffror i personnumret eller vad han vägde som nyfödd, men jag kommer ihåg Obelix regnummer och vad han vägde när jag köpte honom..Tänk så det kan vara!)