tisdag 2 mars 2010

Det är segt nu

Verkligen jätte jätte jättesegt.
Det beror inte på vädret. Inte på kylan. Inte på grund av solens frånvaro. Det är alltså inte en sedvanlig vinterdepression vi pratar om utan ett riktigt motivationsmagplask.
Flat on the ground.


Jag sitter och försöker få en röd tråd genom kommande säsong och följande säsonger. Långsiktiga och kortsiktiga mål. Jag sitter och klurar på träningsupplägg och tävlingsupplägg.
Det är svårt. Fruktansvärt svårt.
Varför är det så mycket enklare att hjälpa andra med allt detta än att hjälpa sig själv?
Jag menar med överblicken och det logiska... Så fort det gäller mig själv så låser sig allt.
Som jag hatar den känslan.
Jag saknar längdskidåkningens fasta rutiner och ordnade former.Stödet av tränarna.
Att veta vad jag ska göra och när jag ska göra det. , den röda tråden, utvärderingarna av träningarna och kommande tävlingar.
Jag saknar en riktig tränare att bolla med.
Stödet.
Jag är så trött på att distansen känns så fruktansvärt mycket som en enmansshow.
För mig räcker det inte med att gå på inspirerande föreläsningar.
Jag vill ha ordning och reda med min träning!
Vi har ju både A ( som jag är ganska ofta på kurser hos),B och C-tränare i distansen.
Hur funkar det med dessa? Kan man få den hjälp jag vill ha av dessa?

Idag har jag och Glorih skrittat en liten sväng mest för att se hur hon kändes efter gårdagens pass. Hur kroppen kändes helt enkelt.
Hon var pigg som en spigg och det känns med hennes korta stubin att hon brunstar för fullt och gjort det i snart en vecka nu. Hon blir lite fjantigare med allt och tröttnar fortare än vad hon normalt brukar helt enkelt vid brunst. Går utmärkt att träna men jag erkänner att man sitter och himlar med ögonen åt henne ibland. Sessan!
Annars skötte hon sig bra. Rörde sig trevligt och var glad som vanligt över att få komma ut.

Keep on walking.

2 kommentarer:

Ellinor sa...

Jag känner att jag har lite samma problem som dig. Just erfarenheten från skidåkningen (även om jag slutade för många herrans år sedan) gör att jag vill uppleva samma stöd från tränaren på distanssidan. Jag har tyvärr inte hittat någon sådan tränare (än), även om jag har kontakt med en som verkar lovande.

Just nu kämpar jag med att hitta en bra form för dokumentation. Kan du inte skriva ett inlägg om hur du gör? :-)

Team Theander sa...

Tänk att man inte anade hur bortskämd man var på den tiden!
Var ett par år sedan jag också åkte skidor men jag känner att man borde kunna skapa något liknande inom just distansen.
Hur man ska lösa detta sitter jag och klurar på och några idéer börjar ta form i mitt huvud. Fortsättning följer med andra ord...

Jag kan absolut skriva ett inlägg om hur jag dokumenterar träningen!