fredag 14 januari 2011

Tappsko på och Thea verkad

Denna dag började med komp och stallbesök.
Hovisbesök för att sko några hästar, slå på Glorih hennes tappsko och sedan verka lilla Grathea.
Thea var jätteduktig och lyfte snällt och rart om än väldigt ambitiöst på båda fram ( hon lyfte båda fram högt som sjutton och försökte verkligen vara till lags, sötmulen) och stog snällt still under hela proceduren.
Lite vevande först bak när han lyfte upp bakfossingarna men inget farligt eller liksom jobbigt för någon av oss, och så fort hon hittade balansen så stog hon stilla igen. Toppen!
Det är skönt att vi har tränat en hel del på detta moment nu innan hovis kom så jag kände mig trygg med att det skulle gå bra. Att det sedan gjorde det gör det ju inte sämre...
Hon måste dock verkas en gång till nu inom en snar framtid för att rätta till lite mer småfix då vi inte kunde ta allt idag såklart, men är redan nu jättefin i fossingarna. Det får bli nu när Glorih ska skos om runtom, om någon vecka.
Glorih skötte sig också bra idag när hovis skulle slå på hennes tappsko. Inga dumheter alls mer än sitt sedvanliga vägran att först ens vilja lyfta hoven från backen när hovis ber om det,men med en välmenad sträng harklig så var det helt plötsligt inga problem att lyfta foten. Skam den som ger sig så att säga.
Duktiga tjejjer idag med andra ord:)

Just nu är jag inne i en helt rosa liten bubbla med nyförälskelse i mina hästar.
Att ha TVÅ stycken är ju rena paradiset och jag ser bara fördelarna.
Om en av dem har en dålig dag pga pälsfällningspsykos, brunst etc så har förhoppningsvis den andra en bra dag.
Att de dessutom kompletterar varandra så himla bra är ju också helt underbart. Det den ena har jobbigt med kan den andra utan problem och vice versa. Det är så himla roligt att jobba med dem! Det ger inspiration och en känsla av att inte fastna med något.

Jag har sagt det förr och gör det igen: Jag älskar mina hästar! Sweethearts!

Inga kommentarer: