lördag 15 januari 2011

Lördagsnöje

Timmarna kan rulla snabbt när man är i stallet, är det någon mer än jag som märkt detta fenomen?
Man kommer dit, man gör det man ska och sedan inser man att det börjar mörkna ( hallå? kom inte jag hit på förmiddagen??) och magen kurrar på ett kusligt sätt och kakburken i skåpet räddar e ur den totala hungerdöden. Alla borde ha en kakburk i stallskåpet. Hur klarar man sig annars???
Hur som gick mina stalltimmar idag åt att rida en liten runda på Glorih med sällskap av Karin och Katmandu.
Lång skrittuppvärmning pga tråkigt halt underlag ( har bara smådubb fram och två brodd på bakskorna ) men sedan kom vi bort till vägarna med mer packad snö istället för den där rena isen.
Vi lät hästarna trava och båda var pigga men fina. Vi fick idag underligt nog möte av bilar på den här lilla grusvägen.
Det har aldrig hänt tidigare att vi fått bilmöte på denna väg så både vi och hästarna blev lite förvånade. Inga problem såklart även om det blev lite trångt då vägen är smal nu när det är snövallar på båda sidor.
Hur som, så red vi den där rundan som jag tidigare skrivit om förra hösten tror jag det var, när jag ramlade av med buller och bång rakt ner i ett stendike. Denna gång lyckades jag sitta kvar på hästen. Tack och lov!
Nu såhär i vintertid kändes denna lilla slinga väääldigt mycket längre än på sommaren då man ser att det är en fin liten väg med sand och gräs. Nu fick hästarna pulsa fram i trav då den var oplogad och båda fick upp flåset.
Vinterträning är ju toppen måste jag säga. Man får så mycket gratis rent träningsmässigt!

Vi kom ut igen på den där grusvägen som har packad snö som underlag och lät hästarna pusta lite i skritt innan vi började trava hemåt. Bäst att passa på att rida i trav och galopp när underlaget bjuder på det då vi skulle ut på de där halkiga isvägarna sista biten där man inte kan göra något annat än snigla sig fram i försiktigt skritt..

Tror klockan stannade på 2h och 18 min nr vi kom hem?

Under tiden vi var ute och red fick Thea stå inne och käka sin lunch. Fyra hästar står i hennes hage just nu och när vi tog ut våra två hade hon sällskap av en ponny, men när vi red från gårdsplanen mötte vi ponnyns ägare som sa att hon skulle ut och rida...detta skulle innebära att lilla Thea skulle bli själv i hagen.
I och med att tråden inte riktigt funkar som det ska nu såhär vintertid och ingen skulle vara hemma och kunna hålla ett öga på henne om hon nu skulle bli orolig, så blev det boxen som blev hennes öde.
Ensam skulle hon ju bli oavsett hur vi än gjorde, men i boxen kan hon i alla fall inte göra sig hejdlöst illa som hon hade kunnat om hon hade fått för sig att prova gå igenom tråden i hagen tex.
När vi kom hem hade hon mumsat i sig all sin lunch och tog det hela med ro.
Det var inte ens ett problem att först släppa ut Kotten och Glorih i hagen utan henne, utan hon stog lugnt och sansat och väntade på sin tur när vi kom tillbaka från hagen.
Duktiga lilla pärlan!

Inga kommentarer: