torsdag 16 september 2010

Crazy förkyld och trasig hov


Jag går runt med huvudet som inbäddat i bomull och är inte alls så pigg så igår när jag kom till stallet och skulle hämta min pärla så var jag tacksam över att fuxmärrens medryttare hade hunnit ut före mig för att leta häst.
Glorih kom iofs glatt travandes mot mig när jag ropade på henne men jag slapp i alla fall gå så långt eftersom medryttaren liksom fick med sig hela flocken ändå.
Jag tog in min Fröken fräken för att visitera henne och fann då att hon börjar få en ful spricka i sin ena framhov.
Jag blev så trött så trött så trött.
Jag är jätteless på det här nu.
Jag har ändrat intervallet mellan skoningarna till 4-5v som max och hon ser ju för tråkig ut likförbannat.
I och med att jag kortat ner intervallet så har hennes utflutna bak blivit finare igen men det flyter fortfarande ut en del ena fram och det är precis när den "normala" hovväggen börjar flyta ut som det spruckit typ 2 cm.
Katastrof för vår del.
Jag törs inte träna med det i rädsla att stå där innan Tingstäde med en halv hov och jag har hört av mig till min hovis med bild till och med och oron skrivet, utan respons och frågan är om jag ens vill se honom försöka fixa det här åt oss?
Om jag har det förtroendet för honom just nu menar jag.
Någon som jag har stort förtroende för är vår förra hovslagare så jag har tänkt att vi får helt enkelt åka dit till honom om han har tid lust och möjlighet.
Annars blir det till Strömsholm eller någon annan klinik.
Varför kan inget få vara enkelt?
Det som mest är så himla tråkigt är ju att Glorih inte är en häst med dåliga fötter. Hon har aldrig haft dåliga fötter förr och ser egentligen inte ut att ha dåliga fötter nu heller men hon är dåligt skodd.
Vilka krav kan man ställa på sin hovslagare egentligen?
Det är max 2v sedan hon blev skodd nu och jag har påtalat massor av gånger att hon flyter ut och får bara inte göra det. Och så blev det såhär ändå.....
Vi har ju pratat massor om att byta men det återkommande återvändsgränden vi kommer till hela tiden är ju "till vilken då hade ni tänkt"?
Det finns inget bättre allternativ just nu vilket egentligen är stört med tanke på vilken stor hästkommun vi bor i! Men så är det.
Kanske får jag ge upp det här med att ha en hovis som kommer hem till mig och får helt enkelt börja åka till min gamla hovis för att sko om han har tid och möjlighet att hjälpa oss med det?

Ledsen ledsen och hoppas innerligt att min gamla hovis kan rädda oss!

Inga kommentarer: