onsdag 14 juli 2010

Gråtit en skvätt

Jajjemän...det har jag gjort idag igen efter en kik på Glorihs fötter.
Fy hur det ser ut.
En klump i magen helt enkelt och ångesten kommer krypandes i blixtens hastighet.
Fyra veckor sedan hon skoddes nu lite knappt och visst kan jag sko henne igen nu inom kort men har man verkligen råd att kosta på sig en skoning i månaden a la över 1000kr som man dessutom inte är nöjd med då hon liksom flyter ut något så djävulskt?
Känslan av att det blir värre för varje skoning finns där dessutom och det är inte alls kul....
Var femte vecka tycker jag känns på något vis lite mer rimligt ändå även om det nu naturligtsvis blir lite längre intervall pga hovis har semester.
Nu om jag skulle sko nu gärna denna vecka blir det dessutom ännu kortare intervall då jag inte vill ha henne absolut helt nyskodd inför Isaberg.
Det funkar ju inte heller riktigt men att sko henne tre ggr på väldigt väldigt kort intervall a la 2 månader. .
Åtminstone inte enligt min plånbok.
Det är dags att återigen leta ny hovis känns det som om jag och min hovis jag har nu ( som jag annars tycker så mycket om, han kommer i tid, han är genomtrevlig och ja...det är så sorgligt om det inte kommer lösa sig) även om det är lite öken på bra hovslagare här nere.

Gud...hur har ni råd att ha häst?
Jag har verkligen kikat i min plånbok både en och två ggr bara idag, och insett att där ur flyger det bara typ malar och så hostar den damm.
Vart är den gröna klövern liksom?
Jag tycker inte att jag gör annat än jobbar och sliter och ändå så känns plånboken aldrig tung. En annan fråga är vart stålarsarna tar vägen?
Jobbar man som jag gör och tränar häst efter jobbet och dessutom tränar sig själv...när har man tid att göra slut på dem?
Eller är det faktiskt så att det just är det där med hästen som faktiskt är det verkliga problemet?

Era bästa spartips tas väldigt tacksamt emot kan jag säga....


Idag har jag och Glorih tränat lite på banan. Hon var ruskigt märrig i början av passet och slog en del efter skänkeln när det blev lite jobbigt och tog emot.
Jag låtsades som att det regnade och tragglade vidare och efter ett tag insåg hon att den där kärringen på ryggen knappast lär ge sig så flöt det på bättre.
Överskottenergin bubblade mellan öronen på henne mellan varven men vi fick det till det riktigt riktigt bra på slutet och efter hon slutat tramsa med att prova bocka in i övergångarna från skritt till trav och så ner till skritt igen så galopperade vi lite.
Hon provade den fulingen att skutta även in i dessa fattningar men jag bröt av direkt och gjorde om och rätt och till slut så flöt även detta på jättebra.
De var ruskigt varmt idag så jag red i bikiniöverdel och svetten fullkomligt forsade av både mig och häst redan i vid framskrittningen och det blev ju inte bättre ju längre passet blev så det slutade med att både jag och hästen duschade av oss efteråt. Smidigt med ridingtights måste jag säga;)



2 kommentarer:

Ellinor Karlström sa...

Jag vet inte riktigt hur jag skall peppa. Men hovslagaren jag hade ute häromdagen påpekade att hästarna behöver skos om mycket oftare under sommaren än vintern.

Själv gör jag en budget varje månad, med alla måste-kostnader. Sedan jämför jag med vilken lön jag har och överskottet som blir används till något bestämt. I år har jag sparår, så allt överskott går direkt till sparkontot. I måste-kostnaderna ingår saker som nya vojlockar till Ariel, verkning av hovar etc. men inte de där läckra benskydden som jag vill ha (men som hon inte behöver). Kanske låter det jättetråkigt med budget, men det har hjälpt mig enormt och jag slipper den ekonomiska ångesten och känslan av att pengarna bara försvinner.

KRAM!

Team Theander sa...

Mmm jag vet att de behöver skos betydligt oftare på sommarhalvåret, men det är ju så tråkigt att hon verkligen flyter ut och får ko-blaffor till fossingar på mindre än tre veckor. Det känns som att något blir väldigt tokigt med skoningarna just nu?
Att hon ser gammelskodd ut efter 5 v tycker jag som sagt var är helt ok men att det blir att se ut som det gör nu är bara deprimerande:(

Det där med budget känns som en bra idé faktiskt. Att slippa den där ekonomiska ångesten som klipper till en med full krafft någon gång i månaden.
Jag blir ju sådär bara jätteledsen och får ont i magen och går och lägger mig under mitt täcke en del dagar när det där med ekonomin och får man ska få ihop det drämmer mig i huvudet.