måndag 19 juli 2010

Galopp galopp:)



Dagens pass blev förlagt på ridbanan. Fokset låg som vanligt på vettiga övergångar och en skärpning för Glorihs del. Hon har blivit lite lat i kombination med övervikten och så fort det blir lite lite jobbigt och tar emot så tjurar hon och slår mot skänkeln.
Ni som var på Staffan-kursen när vi var med vet vad jag menar;)
Den största skillnaden nu mot då, är att jag idag har som ryttare mer skinn på näsan och en stor känsla av att känna min häst. Jag vet vad hon är för fröken fräken idag att rida!
Jag vet helt enkelt bättre idag hur hon funkar och att mycket av hennes larviga sparkande bara är ett spel för gallerierna.
Det blir liksom inget mer av hennes bakut-sparkande än just bakut-sparkande.
Bara fokus framåt och driva henne ur det.
Vi började passet med uppmjukande skritt i olika form. Korta länga steg, halt och sedan fram igen. Serpentiner,volter, åttor...ja hela ballunsen helt enkelt. Sedan lite trav där hon började tjura lite när jag bad henne flytta för skänkeln dvs göra volterna större och sedan minska dem. Hon stånkade och frustade och jobbade på bra trots något tjurigt spark mot skänkeln då hon självfallet blev korrigerad. Just i den lägena funkar rösten jättebra på henne.
Vid galoppen så började hon med att skutta in i volterna och så blev det banne mig fyra varv runt vår lilla ridbana utan ett enda galoppsprång men med bara små bakutsparkar istället.
Jag stall still och fortsatte bara be henne gå framåt i galopp.
Vips så satt det bara. Taktrent och bärigt. En vettig galopp helt enkelt.
Jag valde att låta henne galoppera några varv i båda varven tills hon kändes nöjd och tillfreds med det. Kom till jobb helt enkelt.
Avskrittning och sedan avsvampning och puss på mulen innan jag åkte hem för en efterlängtad dusch och nu sitter jag här med Ben and Jerrys-glass i soffan framför tv´n med Sex and the city repriser.

En bra måndag måste jag återigen säga!

Inga kommentarer: