fredag 30 juli 2010

"Fäbo-snygg"

Sitter just nu och kikar på något matlagningsprogram med Kalle Moraeus och sitter bara och myser.
Det är Dalmål, det är flanellskjortor, det serveras Gädda och det är timmerstugor i bakgrunden och råmande kossor. Idyll i Dalarna. Vart annanstans använder man begrepp som Fäbo-snygg?

En gammal dröm vaknade blixtsnabbt till liv: Jag vill åka upp till Venjan, till släktens fäbostuga och rida.
Ligga och rulla i en mjuk galopp mil efter mil på de fantastiska grusvägarna....
Ha henne på gården där, men frågan är om gärdsgård kommer räcka för att hålla objudet vilt så som exempelvis björn ute?
Jag vill ha vilt i skogarna och älskar alla djur vi ha i skogarna, men har man tamdjur medför detta ett ansvar. Det är upp till mig och mitt ansvar att stängsla in mitt djur så att det inte är attraktivt för rovdjur helt enkelt. Men vanligt el-aggrigat och eltråd innanför gärdsgården borde väl räcka?
Vi brukar ju inte ha något stort vilt innanför gärdsgården i vanlig fall så jag tror på den lösningen i alla fall!

Men vilken dröm...Åh vad jag vill uppleva det!

2 kommentarer:

Karin sa...

Jag vill också!

Team Theander sa...

Det är bara att haka på vet du!