söndag 25 oktober 2009

Ridtur och Staffankurs





Eftersom bilderna kommer att hamna överst i detta inlägg så börjar jag skriva om Staffankursen.
Jag är den som alltid är ute i senaste laget så igår morse tänkte jag banne mig vara i tid så sagt och gjort...lastad häst vid kvart över sju på morgonen och så började vi sakta men säkert puttra oss till det stället vi skulle mötas upp vid, jag, Karin, An-So och Ingela.
Ringer till dem och inser att jag är vääääääl tidigt ute och de i sin tur är lite sena. Ingen panik i och för sig med tanke på att den utsatta mötestiden var vettigt tilltagen men det hela slutade med att jag och Glorih (som för övrigt åker transport riktigt bra) blev stående vid en mack.
Jag hann äta upp en 200g chokladkaka, dricka två koppar kaffe och Glorih hann få i sig typ två kg hö och fem äpplen. Jag hann även läsa nyaste numret av Hänt bild, en fantastisk blaska med mestadels bilder och lite bildtext med allt kändisskvaller man borde veta.
Jag hann "läsa ut" den två ggr.
Sedan äntligen rullade vi vidare!
Urlastningen gick jättebra och Glorih fick stå i ett alldeles eget stall vilket inte är några problem alls. Så skönt må ni tro!

Det är alltid lika mysigt att komma hem till Staffan och Åsa och det är liksom skönt att vara tillbaka där varje gång tycker jag.
Sedvanlig presentation och i och med att det var exteriörbedömning igår så hade många ryttare med sig sina unghästar och jag hade med mig en ny häst. Makheen hade jag med mig sist som konvalescent men det sket ju sig... han repade sig aldrig trots diverse försök och världens bästa veterinärer och ET.
Hur som så delades vi in i grupper efter presentationen och vi hamnade i första gruppen.
Det är alltid så spännande att se alla dessa olika modeller av hästar tycker jag!
Först fick vi se fina Magma som det hänt massor av positiva saker med sedan jag såg henne sist och sedan kikade vi på Lollos Pselma som även hade sitt halvårsgamla föl med sig. Välhanterad och trevlig häst.
Sedan var det vår tur.
Glorih var lite styrig och förstod inte riktigt med vitsen att stå still och varför i hela världen alla människor står och tittar på någon annan häst som var före och efter också för den delen henne när HON fanns på anläggningen.
Vi fick trevliga omdömen och inte egentligen något nytt om hennes exteriör.
Lite kort hals etc.
Lite less på att alltid få hålla försvarstal om hennes längd på manen.
Tänk att en sådan liten skitgrejj kan göra så många människor stött!
Det är inte direkt så att hästen är sämre pga längden av manen och mindre lämplig för distans pga manen så äh...vad ska man säga.
Såhär ser vi ut och vi trivs.
Hon kommer aldrig någonsin ställas ut pga mitt ointresse och hon är min sporthäst och med andra ord har vi ingen större användning av en stripig kåda-kladdig man.

Staffan trodde hur som att hon kan gå hela vägen bara jag förvaltar henne rätt.
Tuff hård enmanshäst och jag älskar henne.
Jag är så stolt över henne och över att det finns fler än jag som tror stenhårt på henne.
När det gäller träningen så tyckte Staffan att jag ska fortsätta som vi gör.
Alltid spännande när folk klämmer och känner på ens häst då man brukar öppna ögonen och titta med ett annat perspektiv.
Saker som jag vet är att hon är MYCKET finare nu mot i februari då hon låg i alla fall över hundra pannor i övervikt utan att överdriva om inte mer.
Hon har dock kvar sin buppa som hon har på ena framknät som folk såg och klämde på. Den buppan har hon haft sedan min kära väninna Karin A köpte hennes som föl innan Ingela köpte tillbaka henne igen då Karin inte kunde ha kvar Glorih just då, vilket jag är glad för idag ;-).
Buppan har aldrig stört henne och det är ingen fara med den alls.
Roligt ändå att folk såg den då den inte är sådär jättestor.
Överbyggd är hon också för tillfället vilket troligtsvis beror på att hon växer och det hoppas jag kommer att rätta till sig med tiden.
Nästa häst var min fd hovslagares unghäst vilket var en stor jättestilig sak och sedan var det en fuxmärr som rörde sig magiskt och sedan visades en trarab av trevlig modell och toppen psyke.

Lunchen är alltid lika god på Nybygget och som vanligt hann jag knappt tugga den utan inhalerade den snarare. Mums var det hur som!

Nästa gäng hästar som visades var Glorihs lillasyster som uppförde sig som ett A-barn till skillnad från sin syster som for runt en del och ville vara mitt i smeten helst och så visade två andra av Ingelas hästar, Minsta som en är liten goding och så Ingelas danska skönhet som är så mörk fux att man kan tro att hon är svart.
Alla hästarna är trevliga i mina ögon.
Pselmas föl visade också och han är en bjässe...över 140 som 5,5 månad och det syndes att han vuxit massor men han uppförde sig jättetrevligt!
Ett Kasier-sto visades och hon har det också hänt massor med sedan jag såg henne sist och det är ju alltid roligt att se hur hästarna kan utvecklas genom rätt typ av träning.
Tror inte jag missat någon häst nu och alla uppförde sig kanonbra och det är så intressant att se alla dessa olika typer av hästar.
Vi fick helt enkelt se en hel hög med jättefina hästar av olika modeller och temperament!

I fredags red vi på tur med Glorihs BFF och av L och hon var supertrevlig.
Hon är bara så jäkla trevlig att rida just nu.... Allt bara flyter på och hon känns mjuk, spänstig och lätt.
Härliga älskade häst.

Hon blev även omskodd på foten som hon tappat sin sko på så hon såg lite rolig ut med en fin rund liten hov och resten gammelskodda på kursen men det blir nog bra det där då hon ska skos om helt på måndag eller tisdag;-)

2 kommentarer:

Magdalena sa...

Vad kul och inspirerande med kurs. Jag älskar "modellen" på Glorih! Någon gång ska jag ha en Gomir -avkomma :)
Jag stötte på en syster till Glorih häromdagen, Giljah. Hon bor i närheten. Läcker häst!
Hls Magdalena & Gretka

Team Theander sa...

Bäst du skyndar dig för Gomir har några år på nacken nu och får tyvärr inte så många ston nuförtiden. Det är som om han vore bortglömd litegranna vilket är så tråkigt för han ger fantastiskt trevliga avkommor med allt vad man kan önska sig!


Vad roligt att du träffat Giljah!
Jag gillar ju deras mamma jättemycket!