lördag 31 oktober 2009

En långtur

Igår var sista dagen på jobbet för den här säsongen och vi fick gå hem lite tidigare än vad vi räknade med och detta innebär såklart att man kan åka hem och rida när det är ljust ute!
Jag och L styrde våra hästar mot grusvägarna glada i hågen.
Glorih var laddad och lite orastad eller vad man ska kalla det och hade en del hittepå för sig. Lite titta mot väggrenens kanter och lite hopp och skutt vilket gjorde mig lite less.
Jag vill ha mer fokus på mig men jag får ju skylla mig själv när jag vet vad det beror på...två pass med pyttelite motion egentligen och för lite hjärngympa och sedan en vilodag på det ger en livlig häst mer krut på elden och det är ju inget ont i henne, bara en sjujäkla massa överskottsenergi och livsglädje.
Hon skötte sig för övrigt utmärkt förbi de ställen som vi inte passerat någonsin förut och vi red i både skritt och trav i olika tempon fram till grusvägarna där vi red i trav den första biten för att sedan rulla över i galopp.
Jag har ju varit lite mesig med galoppen då hon har vuxit en del och det har känts som att hon tycket att den varit lite lurig att få ihop rent fysikt och bockat en del i lite frustration men idag så bara flöt det på.
Hon har en heeelt fantastisk galopp. Stor, mjuk och känns stark och stadig.
En magisk upplevelse.
Vi lät L och hennes ponny ligga före oss som lite stöd då det som sagt var första gången vi galopperat nu på länge och dessutom på en väg vi inte varit på förut.
Vi låg och rullade där i galopp och man riktigt kände hur skönt Glorih tyckte det var att få sträcka ut litegranna.
Vi mötte två unga killar där på vägen och saktade av en bit för att sedan fatta galopp igen utan några problem.
Glorih äe väldigt söt för var typ 100meter så böt hon galopp av sig själv med ett luftigt byte och hon var mest bara...jaaaa...helt underbar.
Vi gick över en bro med forsande vatten under och påvägen hem så travade vi över den innan vi lät dem pusta lite.
Båda hästarna såg så lyckliga ut!
Hemvägen flöt på ännu bättre än ditvägen och den gick ju lysande så hemvägen var supertrevlig att rida.
Glorih kändes så nöjd med hela passet.
Jag och L satt och pratade träning och vikten av att hjälpa varandra. När vi rider ut på sådana där turer som vi gjorde igår så är det bra att man är två som är lite passupp på tempot.
När hästarna ligger i trav och är pigga är det väldigt lätt att de ligger i en sorts slängtrav som inte är bra och trevlig för någon egentligen.Sliter på hästarna och är lite halvdryg även för en själv men det är lätt att man inte tänker på det.
Nästa pass ska vi se till att hela passet kommer bestå av trevlig trav i balans och inget älgande.
Det är bättre att ligga i en trevlig galopp i lugnt tempo eller trava i balans än att låta dem bara rusa på som sagt var!
Passet var fantastiskt hur som.
Livet!

Inga kommentarer: