tisdag 28 juli 2009

Löshoppning och hjärngympa

I förrgår dvs söndags kväll stog det löshoppning på schmemat.
Hon var laddad när hon se mig i trädgården redan och följde mig vaket med både blicken och hakade sedan på.
Hela hon riktigt trånade efter att få gör något.
Benskydden kläddes på och ridbanan gjordes i ordning för vår lilla aktivitet. Blev en liten studsserie på fem språng (tror jag att det blev?).
Fram med foderhinken även om den inte skulle behövas men det är ett smidigt sätt att få stopp på henne mellan varven.
Just löshoppning och serier insåg jag snabbt var en jättebra grejj att träna på. Hon har inte riktigt koll på hur stor hon är och vart hon har sin kropp men just studsserie med lite olika mellanrum där hon både behöver korta sig och länga sig är nyttigt!
Krävdes några försök innan hon klurat ut hur hon skulle uppföra sig för att få till det, för viljan att lyckas finns där hela tiden, men sedan flöt det på bra.
Bjöd på en hel del glädjesprång när det satt som det ska och hon var så nöjd.
Bästa från tre olika världar: mat, hinder och en massa bus.

Igår då jag mådde sådär pga en urinvägsinfektion så blev det bara lite hjärngympa för henne i form av lite trickträning.
Lyfta på ben på kommando och buga och annat trams.
Hon tyckte att det var roligare än jag och var väldigt nöjd med att få jobba med huvudet och verkade tycka att det var mysigt.
Låååång mys-stund då jag hann inspektera hennes man och svans väl nära....
Manen är full i äcklig koda som bildar dreads och är allmänt fet och äcklig.
Jag tror aldrig att jag kommer få ut kodan....vad gör man då?
Som hon ser ut nu kan hon inte göra!
Svansen som jag vill enhörningsvit är dessutom lite skitig igen så den bör tvättas men det rä ju inga problem... men manen.
Vad sjutton ska jag göra med den?

2 kommentarer:

Anonym sa...

hm om man har fått kåda på kläder ska man ju lägga det i frysen , kanske inte funkar på häst ;) kram Fiffi

Amanda Hallin sa...

Svansen kan du ju lägga i en sån "svanspåse" eller vad de kallar de små trasorna som jag har sett på vissa tävlingshästar inom westernridningen. Manen låter som ett dilemma. Försöka att borsta och pilla bort så mycket som möjligt av det och leta upp något som kan göra det lättare att tvätta bort skit som du kan ha i jämt. Vet att de på correns tryckeri har fet handkräm för att lättare kunna tvätta bort trycksvärtan sen. Jag vet inte om stark pälsglans kan ge liknande effekt. Har du provat?

//Manda