lördag 28 mars 2009

Inte en vän av skönhetsideal

Tog in min dam idag och hade bland annat en rejäl rykt och tillsnyggning som ambition samt tänkte jag träna lite från marken i form av att ge efter för tryck i olika former.

Inatt måste hon haft ett rejält bajslass som huvudkudde för hennes annars så ljusa huvud gick i en läcker brun/gul nyans och dessutom hade hon med sig i vanlig ordning en halv skog i man och svans och hennes Amigo-täcke hade en rejäl reva vid rumpan.
Att hon ser ut som ett skogstroll gör väl egentligen ingenting och jag ser faktiskt hellre att täcken går åt fanders än hennes söta rumpa, när hon blir runthunsad av de äldre damerna.

Var bara att knyta upp henne i boxen och ta fram torrschampot och sätta igång med ansiktstvätten.
Hon är lite skeptiskt mot spray-ljudet men just torrschampoflaskan låter det inte så mycket av så det gick bra även om hon är lite skeptiskt mot den nersprayade svampen jag ska gnugga med i hennes ansikte. Låter sig gnuggas på utan någon ond min även om den är lätt äcklad och full av skeptis.
Sedan var det bara att sätta igång med den vanliga skrapa-bort-så-mycket-päls-som-är-möjligt med en gummiryktskrapa.
Ett tag trodde jag seriöst att " hon kan ju inte ha såååå mycket hår kvar att fälla", men aj vad jag bedrog mig!
Om jag tidgare har reducerat bort hår i mängd som från en mindre katt varje dag, så är vi idag uppe i samma volym hår som grannens hund är i storlek.
Ok, det är ingen bjässehund men ändock en tax. Det är ganska mycket hår...
Såg själv ut som en ryamatta och spottar typ fortfarande hästhår 8 timmar senare.
Hon såg dock såååå nöjd ut där hon stog.
Tänk vad eländet måste klia när det lossnat men ändå sitter liksom kvar?
Skönt att kunna göra henne en tjänst ändå!
Eftersom jag redan börjat bråka med henne med sprayflaskan med torrschampo så tänkte jag fortsätta med det nya glanssprayet som för övrigt är ruskigt bra.
Rekomenderar Absorbine "ShowSheen"! Har alltid varit fast i Foxefire-pälsglansträsket, men detta är banne mig bättre!
Hur som så knirkar denna flaska lite när man sprayar och Glorih var inte alls imponerad.
Hon tycket solklart att "Snygg man och svans är för utsällningshästar som bara duger att springa på snöre, och därmed basta"!
Jag var inte lika inne på hennes linje och var envis som synden så visst vann jag.
Hon glänser som en välpolerad Porsche i solljuset just nu.
Hon såg dock ut som hon sålt smöret och tappat pengarna och såg ut som hon frågade mig: " ska jag med fullaste allvar gå runt emd en larvig fläta i svansen????". Arma djur.
Jag var oerhört nöjd med mitt verk.
För att förpesta hennes tillvaro på denna planet ytterligare så lyfte jag hennes fötter och höll en fot i taget uppe ett bra tag. Inga problem alls!

Gick sedan vidare med att träna att ge efter för tryck vilket också flöt på bra och hon kändes lyhörd och gör så gott hon kan hela tiden.

Är 5-guldstjärnor till henne idag i uppförande då vi gjorde en hel hög med saker som hon inte tycker är jordens roligaste aktivitet och ändå ställer hon upp även om det ibland är med en viss skeptism, men hon gör det alltid.
En pärla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Tänkte bara säga hej och berätta att jag heter Maria Smyth och äger en halvsyster till Glorih. Hon är född -07 och heter Provivah. Gomir är hennes pappa och mamma är Procordia. Jag såg Glorih när vi skulle köpa häst hos Ingela men jag var ute efter en yngre så jag valde Provivah. Jag har även en 17-årig arabkorsning som jag precis börjat rida distans med. Kul att läsa din blogg och följa era framsteg. Mvh Maria

Team Theander sa...

Vad roligt att du ockcå har en Gomirhäst! Och vad kul att vi kommer få ses ute på distansbanorna i framtiden. Vivah är en sötnos utan dess like!