måndag 9 mars 2009

Distansgalan, nyinköpta prylar och ridhästen

Under helgen har årets Distansgala gått av stapeln i Södertälje.
Trevligt med en liten kick-start såhär i början av året med lite intressanta föreläsningar och trevligt sällskap av likasinnade.
Är nöjd med galan som sådan om man bortser att maten var i det tråkigaste laget, även om jag är mer än nöjd med att slippa göra maten själv då jag som sagt var inte är ett köksämne... och så var det lite tråkigt att man inte riktigt hade någonstans att ta vägen efter maten.
Hade gärna sett ett dansgolv eller ett rum med kanske lite musik i?
Nu blev det som sagt var en väldigt lugn kväll eftersom allt liksom kom av sig efter att maten var uppäten.
Tyckte mycket om föreläsningen som handlade om magsår hos häst som veterinär Andreas Sandin höll, samt föreläsningen som Rose-Marie Clark hade om benställningar och hovbeslag. Jag hade kunnat lyssna någon timme till på den sistnämda!
Vansinnigt intressant.
Och visst blev det shopping....Både ett nytt träns och ny brösta i rosa fick följa med hem till Glorih, samt en namnskylt som ska sättas upp på hennes boxdörr inom en snar framtid.


Idag har jag ridit en liten trudlilutt igen och passade på att inviga bröstan som jag kombinerade med mitt turkosa elitträns med rosa snap on-del samt turkosa tyglar. Hon gör sig verkligen jättebra i rosa och turkost!
Idag var hon på G kan jag säga och ville gärna springa ifrån mig istället för att stanna upp och lyssna. Pigg häst som inte gjort något nu på ett par dagar vilket märktes tydligt!
Red på bett idag vilket jag inte gjort tidigare och hon kändes lite stressad över det. Jag kommer åt henne bättre än på tex sidepullet och hon ger efter tryck jättebra när vi står still men har ännu inte riktigt kopplat hur hon ska uppföra sig när hon rör sig samtidigt.
Jag har i och för sig inte några större krav på henne mer än att hon ska lyssna och prata med mig om vart vi ska ta vägen och en liten dialog om vad vi håller på med.
Både hon och jag har redan tröttnat på vår lilla "ridbana".
Vad gör man liksom?
Vi har harvat runt där och det är svårt att hitta någon egentlig mening med det plus att underlaget är sådär... snötäckt iskaka.
Vi vill ha större utmaningar än så!
Frågan är om handbromsen fungerar vid uteritt?
Vore ju tråkigt att dö på kuppen känner jag...
Vi får nog ta med oss några veteraner i sammanhanget som Karin och hennes fina Starlight tex.
Start med promenad i morgon kanske, och sedan hoppa upp ute på den turen och sedan hoppa av igen vid lämpligt tillfälle?
Tror hon skulle tycka det var roligt.
Fick även ett tips av Glorihs uppfödare Ingela Brinkefeldt, att rida ut i skogen och snirkla runt träd. Lät mer spännande och mer som vår grejj just nu...
Blir naturligt styrmoment där plus att det blir lurigare att hitta på tok där.

Har även träffat lilla mamma nu i helgen och fick mina nya ridbyxor som är lite smygläckra enligt mig, även om mannen i livet tittar roat på dem.
Bilder kommer att komma upp här på dem inom snar framtid.
De är svarta med en paspoal i precis rätt rosa nyans i någon sorts mönster. Diskreta? Nope.
Snyggt till den utrustning jag red i, dvs svarta Rimfrost rider- stövlar, svart fleecetröja som är figursydd samt dessa ridbyxor då, och Glorihs nya rosa utrustning.
Jag dissar Landet Lagom och frossar i färg men med smakfullhet enligt mig själv ;)

Inga kommentarer: