söndag 2 juni 2013

Börjar ÄNTLIGEN dra ihop sig

Det börjar äntligen dra ihop sig till att plocka hem hästarna.
Ska bli så skönt att ha dem hemma för nu den senaste tiden så har ett av Garzons ögon bråkat med oss, och krävt mer vård än en gång om dagen och vi har ca:10mil tur och retur varje dag till stallet som det ser ut just nu så det har tärt lite...
Det har funkat enbart tack vare mina otroligt snälla stallkamrater som hjälpt till att tvätta hans öga och smörjt in det när jag inte kunnat göra det. STORT TACK. Ni är fantatsiska!
Idag ser ögat ok ut, men att ha hästarna hemma underlättar i princip all vård som behövs lite extra för min del.

Finns i och för sig  MASSOR mer att göra på gården. Stallet invändigt ser ut som en bomb har slagit ner, men det finns ljus i mörkret då det nästa helg eller helgen därpå, så kommer familjen som äger stallet, ta hit en container och ska sätta igång att röjja ur det.
Just nu kan jag knappt ens fantisera om hur det ska bli när det blir klart. Det är så mycket grejjer!
Vårt hus och stallet har stått tomt sedan 70-talet och stallet har använts som ett stort förråd sedan dess så ni kan ju föreställa er om hur det ser ut där inne...
Kortsiktig lösning är att jag städat rent och spärrat av de större delarna i stallet så att mitten-stallgången är ren och safe så att jag kan ha någonstans att ställa upp hästen och  tex sadla och tränsa där.
 Kortsiktigt men funktionellt!
Jag längtar tills det är klart, som sagt var, där inne. Ujujuj!

Annars så kommer de ha tillgång till vindskydd och ett kryp-in i hagen. Kryp-inet  är som en stor box( Har varit ett vedförråd förr i tiden) så det lär ju inte gå någon nöd på dem.
Ska bli spännande och se hur många småsår jag kommer att ha att rengöra innan de inser att de inte står på Östgötaslätten längre utan i en mer snarlik Smålandsnatur med stenar i mängder och bäckar and so on.... Men för sjutton. Blir lite Darwin över det hela. Tror man att man kan bränna på i en 100km/h galopp  i denna typ av hage så skulle man nog i alla fall inte hålla som en häst i distansträning.
Lite kargt sett sådär. Men så korkade kan de ju inte vara? Eller?

Man måste ha någon sorts självbevarelsedrift kan jag tycka...

1 kommentar:

Tinna sa...

Kommer bli väry tomt säger jag bara....... :*(