söndag 23 juni 2013

Det gäller att vara lite smartare hela tiden..

Bra väder idag. Ända tills jag gick till stallet det vill säga.Hällregn. Monsunregn. Hysteriskt regnande!
Utmärkt tillfälle att ta i akt för att överlista min 4 åring,  genom att utnyttja det faktum att hon var dyngsur.
Grathea är en Houdini.
Hon vill alltid vara med och blir vansinnig när hon blir ensam i hagen.
Många grindar har hon sprängt i sina dagar. Många eltrådar är forcerade.

Med en häst som vägrar vara ensam i hagen blir man låst och jag gillar inte att vara låst. Alls.

Vad gör man då?
 Jo... men ser till att det är bra kräm i tråden, tackar vädergudarna för det utmärkta tillfället att träna "ensamhetsträning" och plocka ur den rara valacken och klä på honom hans tömkörningsutrustning.
ÄNTLIGEN hans tur.
Och sedan bara traska därifrån med honom i tömmarna.
Efter att ha sett till att samtliga 3 grindar är ordentligt stängda, det vill säga.
Hon tjoade och skrek en del, lite löpande hörde jag allt, men sedan blev det lugnt.
Hörde inget mer i alla fall och när vi kom tillbaka efter mitt och Garzons lilla pass, så stog hon mitt i hagen, på gott avstånd från den "sprakande" eltråden.
Lite taskig kände jag mig allt, men hellre att hästen fått sig en rejäl kyss av eltråden och håller sig inne än springer ner sig i ett kärr eller blir påkörd av en långtradare.
Tough Love.



Min tappre Gilfi gjorde ett bra pass i tömmarna idag förresten, så det är inte bara Grathea som fick träna denna dag :)

Annars så har jag hittat en vädligt trevlig liten runda som jag tänkte rida någon dag. Idag var det bara lillebrors bil som fick stå till tjänst under den, men den ska bli kul att testa. Tippar på att den blir ca:1,7 mil men får mäta upp den mer ordentligt med GPSen när jag rider den.
Det är spännande med nya ridvägar!

1 kommentar:

Tinna sa...

Ja så kan det gå, även små Gratheor måste växa upp ;)