måndag 27 maj 2013

Ska köpa nya kyl-skydd...

Och har klämt och känt på säkert hundra olika modeller.
Vilka gillar folk?

Föredras sådana som skall förvaras i frysen eller ska jag backa för risken av frostskador?
Upplever de modeller som man kyler med hjälp av vatten snabbt värms upp av hästens temperatur,fördelen är dock att man slipper tänka på frostskador.
Horseweres Icevibe skydd känns som en innefluga mest, och var inte så imponerad när jag klämde och kände på dem. Passformen får stort plus av mig dock men känns lite fjösiga?

Bequins ser ju bra ut men kostar därefter och så måste man ju passa de där 15 minuterna pga frostskaderrisken.

Så...risken att kyla för lite med "kalltvattenskydden" eller kyla för mycket med "frysskydden".

Vattenkyla med slang är ju bäst men svårt när man inte har spolspilta iordning plus att med skydd törs man lämna hästen 2 sek iaf utan uppsyn.

1 kommentar:

Frida sa...

Gällande Bequines kylskydd kan du inte kyla mer än 15 min efter det är de förbrukade. Det är ingen risk med att låta dem sitta på 10 min till. Hör av dig om du har frågor om Bequine har använt dem under ett år nu och är mkt nöjd.