torsdag 30 december 2010

Vildsvinssafari och tre pass

Tiden går så himla fort så jag har inte haft tid att uppdatera här de senaste dagarna.
Anna har varit på hemmaplan sedan i måndags så på tisdagen red jag, Anna och Karin en tur till vändplanen och tillbaka för att sedan trava lite på ängen. Vi var wild and crazy så vi bytte hästar lite emellan. Karin red Sky, Anna red Katmandu en stund och red sedan Glorih och jag provade då Katmandu en snabbis. Spännande att rida andras hästar! Det ger framför allt perspektiv på vad man jobbar på med i ridningen och en ödmjukhet. Alla har ju sina svagheter som man jobbar på då alla hästar är så himla olika.
Skönt att få lite nya ideér på hur man kan göra när problemen uppstår:)

Jag misstänker att Glorih ska till att brunsta eller något åt det hållet nu snart igen för hon var ovanligt envis för att vara hon. Massor av ideér hade hon vilket alltid är spännande,men hon är ju lite sådan... allt går i cirklar och nu är hon inne i en lite lätt envis springig period igen. Hon är lite het och ligger på helt enkelt. Blir lätt lite stark. Hon tar förhållningarna jättefint men så vips är hon där hon var innan förhållningen direkt. Så jag tjatar vidare. Anna tjatade också vidare på henne;)
1 h och 15 min.

I onsdags blev det typ samma vända i mörkret i samma supermysiga sällskap, men denna gång på våra egna springare. Denna dag blev det ett helt varv i galopp för Glorihs del runt ängen. Mysigt värre!
Jag älskar snögalopper!
Lång avskrittning av fålarna och nattning av dem, och sedan vankades det distansmys i Karins kök med kartor,tävlingsplaneringar, stamtavlor tävlingsbilder och så spanande vi in Anna och Karins träninsgdagböcker från när Sky och Kalle var i samma ålder som Glorih och Kotten.
Så jäkla mysigt och inspirerande!

Idag så har jag och Glorih varit ute på en lite längre tur med Anna och Sky.
Snön har varit plogat på småvägarna precis som om att de tänkt på just oss och gjort en träningsbana åt oss. Det var bara att lägga sig i en härlig rullande galopp ( Glorih hade ju såklart åsikter om tempot och tyckte att enbart ligga och rulla avspänd i en långsam larvig töntig mesgalopp är för gamla gubbar som Sky och inget för fräsiga små arabfröknar så det var lite diskution som sagt var om just tempot) och hästarna hade piggt spetsade öron och tyckte det var buskul.
När vi var som absolut längst hemifrån så sprang vi rakt in i en vildsvinsflock!
De var HUR många som helst! Små,stora,bamsestora och mellanstora.
Många var de hur som och de sprang i panik i från oss med svansarna som antenner. Det ser sjukt larvigt ut måste jag säga. Lite som radiobilar ser de ut?
Hästarna blev inte speciellt skrämda av dessa svarta klumpar men vi dalkullor höll på att skita spiraler.
Vi är inte vana med att möta sådana där djur i skogen även om vi vet att dessa bor även nuförtiden i Dalarna...
Turan i annars var som balsam för själen och både Sky och Glorih var oförskämt oberörda efter vår tur.
Fint att se!
Jag har helt ärligt noll koll på hur länge vi var ute idag men tippar på minst 1h och 30min.


Nu har jag ringt MASSOR av firmor och det ser ut som att jag kommer få hem min lilla prinsessa inom en snar framtid.
Hon är efterlängtad hur som i alla fall!
Boxen är ordninggjord och det är bara hennes rara uppsyn som fattas..

2 kommentarer:

Cissi sa...

Åååh vad du håller oss nyfikna!! Hoppas du får hem henne snart så att vi får veta mer ;)

Team Theander sa...

Jamen... det har liksom gått lite för smidigt och bra så jag vågar knappt tro att det är sant... Du vet Murphys lag ligger i bakhuvudet på mig, även om att jag vet att det är larvigt av mig. Säljaren är bara sååå bra och så vettig att ha att göra med. Jag tycker verkligen om henne.
Hon är redan betald och hon ska bara hem och sedan kommer det komma en riktig presentation av den lilla pärlan.
Jag längtar mig grön ska du veta:)!