tisdag 28 december 2010

Härliga solsken!

Hästarna fick en varsin rejäl promenad i förrgår och gårdagen bjöd på -6,5 grad, solsken och vindstilla.
En perfekt dag att vara ledig på helt enkelt.
Jag passade på att vara i stallet så mycket jag bara kunde och dagen bjöd på två bra pass.
Första passet blev en runda ihop med stallägaren och dennes fina fuxsto.
En "ny-gammal" runda för min och Glorihs del då vi ridit bitar av den förr men inte i den formen vi red den nu. Den packade snön bjuder på ett perfekt underlag och turen blev i samtliga gångarter. Glorih var hiskeligt pigg och låg på en del och får hon själv bestämma trissar hon gärna upp tempot om hon för möjlighet till det så man får passa lite på det. Härlig tur och hon skötte sig jättebra. Det slog mig att det är skönt att hon inte är det minsta tittig. Uppskattat när man ligger och rullar i en galopp...
Turen blev på 1h och 30 min.

Sedan var det Skywalkers tur.
En rejäl uppvärming och sedan blev det lite intervaller i trav och galopp på ängen.
Snön bjöd på lite sugande motstånd men han är en fröjd att träna verkligen.
Passet avslutades med en lååång avskrittning.
1h och 30 minuter även där.

3h i sadeln en dag bara sådär.
Perfekt.


Idag skulle jag hämta hem min lilla prinsessa men fick se mig slagen av den enormt tjocka dimman.
Var ute och körde i alla fall över en timme innan jag beslöt mig för att ge upp.
Jag var jättetrött helt enkelt bara efter den lilla biten på helspänn pga noll i körsikt. En lätt övermäktig uppgift för en ensam förare helt enkelt, även om jag är allt annat än en mes, så var det med sårad stolthet och tårar i ögonen av ren besvikelse av mig själv som jag vände hemåt.

Ibland är kanske inte vintern en klar favorit ändå... sommarföre är ju lättare på många vis men det är ju bara att gilla läget.
Nu kollar jag in lastbilar istället. Det är ju ett alternativ.
Har någon tips på bra Transportfirmor?
Jag har tidigare använt Grens och varit nöjd men det finns ju fler.
Skåne-Linköping är tanken. Kanske någon som kör till Mantorpstravet?


2 kommentarer:

Magdalena sa...

Hej! Åby Horseline är suveräna, och Peter Jardby som utgår från Skåne är väldigt bra också. Har använt båda, jättenöjd.

Cecilia sa...

Härliga ridturer!
Har tyvärr inga tips på transportfirmor, men googla lite så hittar du nog massor...
berätta gärna mer om den nya snart, är sååå nyfiken :))