tisdag 10 augusti 2010

Isabergsritten





Äntligen kommer uppdatering från tävlingen!

Allting snurrar fortfarande i huvudet på mig när jag tänker på helgen som varit, men jag ska försöka få ner det på ett vettigt sätt.
Jag känner att jag ännu inte riktigt har smält alla intryck som jag fått men det är nyttigt!
Jag har lärt mig massor på dessa två starter jag gjort i år om både hur jag själv fungerar och hur min häst fungerar.


Jag kan berätta att vi valde att åka till Isaberg redan på fredagen för att slippa gå upp så ruskigt tidigt och slippa en del av stressen på lördag morgon och detta kändes som ett klokt beslut även lördag morgon.
Anläggningen var jättefin och fräsch och allting låg på en och samma plats. Vilken lyx!
Tävlingsplatsen var ett stenkast från stallet och ovanpå stallet bodde vi. Bara en massa plus i kanten för detta!

Jag och Glorih hade äran att ha med oss två tappra hinknissar: raraste Karin Thorén och så min mor. Mamma som bara har hinkat en gång tidigare i sitt liv hade med andra ord världens bästa hinknisse att se och lära av. Kunde inte vara nöjdare med mina hinknissar!


Själva ritten i sig var väldigt tuff tycker jag.
Hade jag kollat upp lite noggrannare hur tuff den var med sina backar etc så hade jag om ajgs ka vara ärlig valt en annan tävling helt och hållet, då jag och Glorih bor mitt på slätten.
Vi har ju inte en backe så lång ögat kan nå så att säga... men det som inte dödar härdar och nog sjutton håller jag på att härdas även i denna skrivande stund med värkande ben pga träningsvärk. Glorih är pigg som en spigg, har snustorra ben och jättefräsch i alla fall;)

Hon är en tuffing och kämpade på där i backarna.
Underlaget var lite tråkigt på sina håll. Sand blandat med makadam på en del ställen och eftersom det regnat en hel del innan så det var lite halt, sankt och väldigt blött bitvis vid stigningarna.
Ni som läst denna blogg tidigare vet att Glorih inte är ett stort fan av det här med vatten över huvudtaget så hon var sådär lagomt road vissa bitar men tuffade på.
Vi hade jättetrevligt sällskap av Emelie Ekström och hennes fina Zinndy och dessa två tjejer tuffade på jättebra i varandras sällskap.
Både jag och Glorih uppskattade sällskapet mycket!
Jag kände att Glorih blev trött efter första slingan men vet-bes gick bra.
Andra slingan kom hon in i andra andningen och var nöjd med att slippa det där hala,blöta partierna som vi hade ridit över första slingan. Hon myste riktigt när det blev rena sandvägar och ville gärna ligga och rulla lite i galopp. Fint att känna att hon kändes ännu starkare och piggare efter andra slingan än vid första.
Nollor rakt igenom hela tävlingen och hon uppförde sig jättebra.
Väldigt trött i huvudet efter tävlingen precis som förra gången och stog typ och sov vid vet-bes. Tog några meter innan hon kopplade på hjärnkontoret och kom på att hon skulle springa upp en gång till. När hon väl kopplat var det inget problem med uppspringningen, haha!

Nu har både hon och jag vila för hela slanten i en hel vecka hade jag tänkt. Vi ska bara ut och promenera litegranna någon gång nu i veckan.
Sedan... måste vi träna mer. Absolut. Den där Venjan-drömmen känns just nu lite mer angelägen.
Vi måste hur som leta rätt på lite backar.


1 kommentar:

Alexandra sa...

Vad roligt det är att om er! Vad duktiga ni är! Ni ser jättefina ut på bilderna!

Kram Alexandra