tisdag 11 augusti 2009

Övning över bommar

Jag har ju en ruskigt pigg och allert häst som ibland tenderar bli lite springig och ofokuserad i början av ridpassen så igår lade jag in lite bommar vid ridningen på ridbanan.
Hon var väldigt exalterad i början av passet och väldigt het på gröten, mer än vanligt faktiskt, men det förklaras nog av det fruktansvärda åskovädret som drog förbi innan jag red. Hon var inte direkt stormförtjust i blixtrarna och att marken skakade när ovädret drog förbi utan hattade runt litegranna i hagen och såg spänd ut.
Hur som så är det alltid mer eller mindre ett bestyr att få henne att skritta ordentligt vid uppvärmning då hon tycker att uppvärmning är för mesar och tycker att trav är en brag gångart att starta med.
Jag är inte riktigt lika inne på hennes linje så det brukar bli en herrans massa halter och halvhalter innan det funkar någorlunda. Sedan var skrittbommarna väldigt smidigt att ha med då hon dels var intresserad av dem och dels tyckte att det var roligt dvs FOKUS blev skapat.
Trevligt!
Igår varvades det mellan stoooora åttvolter med vanliga stora volter,övergångar och serpentiner, byte av varv och dessa bommar och visst sjutton har vi gjort bättre pass i våra dagar men hon är mycket mer svängbar och mycket mjukare nu än någonsin.
Alltid något.
Och galoppfattningarna satt som en smäck.
Som vanligt gnäggar hon mjukt åt mig när jag hoppar av när man ska klia henne i pannan.
Sötmulen!

När jag skulle ta av mig mina ridstövlar åkte jag dit på jooordens sendrag eller kramp eller vad det nu kallas...det gjorde så jäkla ont att jag inte ens kunde andas och stöveln satt fortfarande halvvägs på.
Lyckades sakta och försiktigt skaka av mig skodonet och låg och gnydde där på golvet en bra stund och när det väl släppte lite kunde jag vanka in i huset.
Tror ni inte att den fortfarande gör ont idag?
Haha, misär!

Hur som får damen vila idag.

Inga kommentarer: