torsdag 13 augusti 2009

Konsten att leva här och nu...


...och glädjas av det lilla.

Livet är en skör sak.
Man slås av det lite nu och då men man kommer allt för sällan ihåg att verkligen glädjas av allt bra livet ger. Även det lilla.
Jag är just nu mest så himla lycklig över att jag har en frisk och sund liten häst som är en riktig raring och som jag älskar innerligt. Hon gör alltid sitt bästa och jaa....
Jag älskar henne.
Jag var så glad i morse när jag gick ut och fick se min fröken fräken och de andra hästarna friska och glada i hagen för efter gårdagens så känns det banne mig magiskt.

Livet kan som sagt var vara nyckfullt och igår kväll stod jag och L hos hennes gamla storhästs stall där han bor hos fodervärd och han hade så ont.
Han hade blivit förgiftad av Alsikeklöver och båda bak var fruktansvärt svullna och spruckit, fång och levern hade slagits ut. Allt hade gått blixtsnabbt.
På bara 5-7 h hade han gått från kungen som busat med unghingstarna till en gammal man som hade fruktansvärt ont.
Den här hästen är en kämpe som har överlevt både det ena och andra i form av bilolyckor etc och dessutom är oförskämt fräsch och fin för att vara så gammal med alla hans tidigare skador så som spatt och pålagringar. En riktig kung.
Nu stog han där och det rann urinfärgade tårar från hans ögon och han försökte förtvivlat att avlasta alla fyra benen och den onda magen besvärade honom.
Kissandet fungerade inte alls bra.
Veterinär hade varit ut och tagit blod och urinprov och när hon ringde upp var det inte en fråga om han skulle tas bort utan att hon kommer ut och tar bort honom så fort hon kan.
Han stog där och var ynklig trots dubbel dos smärtstillande.
Allt han åt och drack skulle bara göra honom ännu mer förgiftad och han hade de absolut sämsta levervärden veterinären någonsin hade sett på en häst som fortfarande stog upp och kunde gå.
Så himla sorgligt alltihop bara.
Han somnade in med värdighet och det var så skönt att se att hans bekymrade veck kring ögonen försvann när han slutade ha ont.

Vem visste att vanlig klöver kan döda i blixtens hastighet?

Ett tips till alla är att kolla upp om ni har Alsikeklöver i era hagar. Den är giftig och kan leda till döden. Det som är märkligt är ändå att den är vanlig i vall och i foder.

I denna kungs stall så fanns det fler hästar som var drabbade av samma förgiftning men inte lika allvarligt som honom då.



Mitt ridpass igår gick jättebra på min donna.
Skötte sig utmärkt trots hällregn och flygövningar av Gripenplan.
Jag är så stolt över henne att hon börjar bli en klippa till ridhäst.

Inga kommentarer: