lördag 30 april 2011

Tävlinspepp!

Min fina Grathea!


Hökensås hägrar framför näsan på en och jag hoppas att det ska gå vägen.
Som en del vet så kan det vara extra spännande inför en del tävlingar. Ni vet när det liksom blir en del små ehm..farthinder kan vi nog kalla dem i vägen inför uppladdningen. Vi har haft lite strul med pälsfällningen och ömmande hud, svinsur brunstkossa( förlåt Glorih... men du har varit hemsk denna gång) och ormbett på mulen ( synden straffar sig själv? ) lite såhär som laddning inför Hökensås. Sååååå spännande har det varit. De träningar vi har gjort har gått fullkomligt strålande. Hon känns jättefin!
Vi har även haft äran att ha Lollo och hennes fina Pselma på besök för träningritt och det kan mycket väl bli så att jag kommer att tävla Pselma någon ritt nu denna säsong pga Lollos jobb. Jättekul att få förfrågan och jag är väldigt tacksam över förtroendet!

Annars så tränar vi på så gott det går med våra bumpar i vägen.
Thea har fått lite extra fokus och vi tränar på att ge efter för tryck och acceptera att man sitter fast tex när man slänger runt ett grimskaft runt halsen så kan det vara lika mycket ledverktyg som en grimma runt huvudet tex.
Vi acceptanstränar att ta överallt på hennes kropp, friendlygame med påsar och så tränar vi på att ha något runt och över ryggen. Vi tränar på att folk kommer fram och nyper henne på huden på halsen för att titta på turgor och jag tränar henne på att titta i hennes mun sådär som veterinärerna gör på tävlingar.
Det ska bli en sjujäkla distanshäst det här i slutänden!
Vi tränar även på att stå högt ovanför henne på tex en pall ungefär som om man skulle sitta på henne och veva med armarna och prata med henne då hon tycker det är liiite läskigt när man är liksom högre upp än vad man normalt sett brukar vara.
Allt går bra och det tar sig sa mordbrännaren;)
Nu är hon bara arg ibland på mig men mest är det nog roligt för hon är alltid den som är först fram i hagen när man kommer och ser gladast ut över att se min nuna varje dag.

Inga kommentarer: