fredag 4 mars 2011

Hej och hå!



Denna vecka går rekordsnabbt...
I onsdags fick Glorih sin baksko fixad och så hade jag en jättebra diskussion med min hovslagare iofs på knagglig engelska men han är så bra.
Vi kom fram till att vi måste ta bort broddarna fram i tån på Glorih då hon liksom deformerar bakfötterna totalt. Hon trampar på så himla bra med bakkärran och när hon har brodd i fram så sker inte överrullningen fram tillräckligt fort vilket ger då resultatet att hon skrapar framskornas broddar i bakfötterna vilket ger skarpmärken på bakfossingarna.
Det ser ut som man har hyvlat på tårna kan man väl säga och det ser inte klokt ut.
Ingen fara men såklart inte bar i det långa loppet.
Nu när broddarna i väck i tårna så klonkar det inte lika mycket och vi har diskuterat igenom kommande säsongens skoningar och det känns jättebra!
Specialskor med hårdmetall i tårna och anpassade för lättare överullning.
Tyskarna har koll.

Igår gick Fröken fräken 17km med 13km/h i genomsnittstempo, i blandade gångarter och kändes fin. Det är skönt att hon har kommit till jobb kan man väl säga även om det fortfarande är lite fjönsigt nere på byn. I och för sig hade vi typ safari genom ridturen. Tre älgar på tre olika ställen träffade vi. Granngården som har ett hästcenter hade huxflux hästar i hagen i alla fall en timme( vi har aldrig sett hästar i hagen förr typ) och så har vi sett vildsvin och rådjur och två harar har skuttat över vägen tätt följda av varandra som två raketer.
Men trots dessa små incidenter som trampade hon på bra och jobbar på. Lite taggad första 50m efter våran närkontakt med naturen men sedan tillbaka till jobb. Fin fint!
Jag kan säga att jag är helallergisk mot fjöns och tittighet hos häst.
Jag hatar´t och inget kan få mig på så dåligt humör som en häst som skvätter runt pga stenar och buskar. Hur sjutton kan man träna på ett vettigt sätt tillsammans med en häst som bara far runt som ett torrt skinn? Jag är jätteimponerad över de människor som orkar hålla energin och glädjen uppe med denna typ av häst.
Jag hade också vilja ha det tålamodet.

Vi provade nya tränset som snälla Karin A tog med sig hem från USA och det satt som en smäck. Det är tänkt att användas till vardags och i typ ridhus. Nu är frågan varför jag inte köpte ett turkost också på en gång???
Jag är en idiot.

Rattmuff på!

Inga kommentarer: