lördag 26 juni 2010

Löshoppning,dressyr,utepass och brunst deluxe;)

Min donna är minst sagt explosiv just nu. Hon är tokbrunstig...
Hon vet liksom inte riktigt vart hon ska göra av sig själv och varvar hejvilt mellan att vara supderduperglad med att vara arg som ett bi på allt från insikter till att hon kommer på att jag nog kanske petade henne lite för hårt med skänkeln trots att jag inte rört mig en millimeter till att vara en glad liten skit igen.
I veckan har vi löshoppat en del för att jag skulle slippa henne humörsvängningar på ryggen när de varit som värst och detta har gått lysande. Hoppat studs och hon sköter sig lysande.
Vi har gjort en del skrittdressyr med flytta för skänkeln ( bäst att passa på nu när hon är så fruktansvärt känslig för minsta lilla ändring och detta medför också att jag måste tänka på att göra korrekt konstant) och idag har vi ridit ut.
Detta är lite spännande för jag är hur trygg som helst på ryggen och helt avslappnad. Hon kändes som sagt var explosivt pmsig och hon visade lite prov på galoppombyten i varje steg ( hon har sannerligen oanade talanger. De var klockrena och i god balans men inget jag ville ha så att säga), lite tramp och annat i de lite högre skolorna men där mellan varven skrittade hon avspänt som helst. Dessa inslag av dressyr-moves var återkommande så fort det var en broms eller andra insikter som terroriserade henne. Lilla skruttan...
Mysig tur hur som och hon kändes jättefin för övrigt.
Hon är nu helt dränkt i insektsmedel och på måndag så ska det inhandlas Fyra ess salva att ha i ljumskar och i öronen. Ska även inhandla Glidslem att ha i armvecken. Misstänker att hon kan få skav där om vi fortsätter rida på som vi gör nu och hon blir svett och detta torkar.
Glidslem är suveränt!


Inga kommentarer: