lördag 5 juni 2010

Godkända på Sydnärkeritten

Klockan 06.30 skulle Glorih vara lastad och klar i morse vilket hon självfallet var efter jag vaknat pigg som en spigg kl:04.38. Helt galet.
Jag kunde sova en HEL timme till och ändå tvingas gå upp otäckt tidigt men nej då...tjugo i fem ska man vara uppe och stöka. Ska alltid vara värst menar jag....
Hämtade upp superhinknisse Karin före jag åkte till stallet för att packa in det sista i bilen samt lasta hästen som snällt klev på släpet som vanligt. Vi väntade även in den andra superhinknissen jag hade äran att ha med mig idag.
Tack Karin och An-So för hjälpen idag! Ni är pärlor!

Glorih var i mina ögon mätt ( vilket tydligen är väldigt stränga ögon då hinkisarna var supernöjda med att hon var så cool) lite väl laddad precis när vi anlände till tävlingsplatsen men höll sig i skinnet men var väldigt nyfiken på allt i omgivningen.
Efter att allt var framme och stog där det skulle vid vårt lilla tillhåll så var det bara att traska iväg på förbesiktning.
Man vet ju aldrig hur de ska reagera på denna situationen om de aldrig varit med om det förut men det blev att jag pussade henne både en och två gånger på mulen efteråt för att hon hade skött sig som ett proffs vilket hon även fortsatte att göra resten av dagen.
Hon låg på 41-42 i förbesiktningen och fick nollor rakt igenom.
Uppspringningen var lite speciell och lurig tycker jag. Påväg bort var i uppförsbacke och på hemvägen blir det ju då automatiskt nerförsbacke och dessutom var det lite gropigt och ojämt underlag.
Vi bjöd på kanske de sämsta uppspringningarna för dagen kändes det som när vi utförde dem...Men ren och fräsch var hon då i alla fall! Och glad! Alltid glad!

Vi valde att vara med redan i starten och värmde upp med de andra ekipagen.
Laddad men helt med mig. Jätteskön känsla.
Starten gick och vi låg i en klunga...ända tills vi kom fram till en förskräcklig bro.
Där tog det stopp för oss....vi släppte förbi de andra ekipagen och så hoppade jag av och efter en liten stunds övertalning så tog hon ett gigantiskt jämfotahopp över denna förskräckligt otäcka bro som hade en bredd av max 40cm.

Hon var JÄTTEGLAD första milen och grejjade en del med att vara tittig och var ett tag all over the place. Lite Prästens lilla kråka...En slank hon dit....och än slank hon dit!
Men vi var aldrig ner i något dike;)
Detta lugnade dock ganska snabbt ner sig och hon trampade glatt på i trav som såväl galopp.
En fröjd att rida!
Inget var något större problem!
Vi kunde trava och galoppera förbi ekipage utan att hon ens rynkade på mulen, bli omridna av andra ekipage utan några som helst problem. Vi kunde rida från vårat eget sällskap utan att hon brydde sig det minsta. Hon bara håller vår valda hastighet och inget i världen bekommer henne. Härliga häst!

Hon åt och drack allt som bjöds längs med banan och i grind och skötte sig allmänt ypperligt och dessutom ständigt glad.
Vi höll oss till vår plan rent ridmässigt i tempo, vi och vårt ridsällskap, och vi valde medvetet att ta tid på oss vid grind och vid vattenstoppen.
Vi hade ingen brådska och vi hade ett fint flow ritten igenom.

Jag har haft helt fantastiskt roligt idag och jag bara älskar min Humla!

I vetgrind fick vi en etta på tarmljud men jag tror vi blev nollade rakt igenom vid slutbesiktningen?
Jag blev i alla fall själaglad när veterinären sa att hon var sååååå fin!

Bilder kommer senare!

4 kommentarer:

Magdalena Boucaud sa...

Grattis!!
Hon kommer bli en liten stjärna på distansbanorna :)

Unknown sa...

Så roligt att läsa att allt gick bra för er :) Jätte GRATTIS till er godkända ritt!
och jag förstår precis hur du kände när vet berömde din fina Glorih, man blir bara så himla glad :)
Önskar er lycka till på kommande tävlingar.
Kram
Eva

Ellinor sa...

Grattis till en fantastisk debut! Blir så imponerad av Glorih! :-D

Team Theander sa...

Åh, tack för alla snälla kommentarer!
Ni anar inte hur de värmer!