fredag 18 juni 2010

Jag är så glad!

Idag har jag och min lätt korpulenta prinsessa haft ett jättefint pass på ridbanan!
Som vanligt så är hon alldeles för het i framskrittningen men detta gav med sig när jag väl började korta tygeln och ställa lite krav.
Jag har insett att jag har varit lite slarvig den senaste tiden och råkat rida med lite för långa tyglar. Inte så att de glappar hejvilt men ändock så pass att hon blir osäker på vad jag vill och vips så har hon ökat takten och allt bli luddigt och älgigt.
Idag satte jag mig ner för att faktiskt rida. Mer korrekt tygelkontakt och där hade vi det. Hon vågade ta stöd, slutade älga och när hon slutar älga så rider jag genast mycket bättre och får en bättre sits. Bara sådär.
Travdelen av vårt pass flöt på så himla fint idag och jag kunde inte vara nöjdare utifrån där vi är. Självfallet orkar hon inte bära sig hela tiden och när hon rinner iväg för oss för att styrkan tryter så blir att att istället för den fina lätt kontakten där jag inte har någon häst alls i handen till att hon liksom lägger sig på den och innan jag hunnit korrigera både henne och min egen ridning så ser jag i skuggbilder att hon gapar. Det skär lite i mig att se detta då jag bara vill lätta i handen direkt innan det blir sådär men det hinns banne mig inte med. Hände ett fåtal gånger och framför allt efter hörnen där hon trampat på som sjutton och jag har hunnit tänka att : oj, undrar om hon orkar det här hela vägen? Det gör hon ju inte men hon kämpar på.
Lade in långa skrittpauser på lång tygel mellan ridningen med liter mer samlad häst.
Idag fick vi takt, schvung och lite mer bärighet.
Hon kändes verkligen jättefin och ridningen flöt verkligen på idag.
Varför har man aldrig tillgång till en fotograf när man har sådana här pass egentligen?

Inga kommentarer: