måndag 16 februari 2009

Och hur ser min åtgärdsplan ut?

Alltså... jag har köpt svindyrt skimmelschampo dvs sådant som ska göra vita hästar vitare och i mitt fall hoppades jag på mirakel i en hästsvans. Det heter Mustang AMERICAN White Schampoo.
Jag menar... allt som heter något med "american" inblandat i sig som namn måste ju ge överdriven effekt? Man har väl läst om de där amerikanerna, åhå jaja!
Kalla mig för reklamens offer om ni vill, men jag ville verkligen tro på detta.
Vid inspektion av detta svindyra schampo för vita hästar så upptäcker jag att schampot som ska göra min hästs uringul/bruna svans till enhörningsvit, hade en läcker nyans av typ bläcklila.
Ni vet sådan där nyans som bläcket i pennor brukar ha?
Här någonstans började jag känna mig lite tveksam.
Hur man än vänder och vrider så är uringul svans vare sig man vill det eller ej lite mer naturligt än vad just lila svans är på skimmelponnyer.
Dessutom kändes det som att hon inte behöver bli mer My little Pony än vad hon redan är... och...ve och fasa! Det skulle skära sig oerhört mot vår Turkosa biothane-utrustning, om hon hade sprungit runt med lila svans och detta skulle vi ju inte kunna leva med!
Tog hur som helst mod till mig med hjälp av pepp-talk från my sister in crime och ständiga vapendragare, Karin, och började tvätta.
Svansen blev inte det minsta lila trots den illavarslande färgen och grav överdosering i hopp om bättre resultat.
Det i svansen som var i någon lättare ton av ljusgult blev härligt silvervitt men det som var riktigt ehm...missfärgat... förblev missfärgat om än lite ljusare i nyansen. Besvikelse.
Jäkla amerikaner.
Trots ihärdigt gnuggande, sköljande och tvättande, blev det inte i den nyans jag önskat.
Vad nu göra?
Surfade runt på internet och det finns en hel hög med tips och goda råd från andra lika desperata skimmelägare med stora drömmar om enhörningsvita hästar eller åtminstonde enhörningsvita svansar.
Men tips som jodopax? Kan det verkligen göra susen? Jag vet hur mina händer ser ut efter att ha använt mig av detta medel och det är ju allt annat än vitt kan jag ju säga.
Vore ju en katastrof att på eget bevåg skapa sig en uringul svans, vilket inte känns som varken enhörning eller Pegasus...
Väteperoxid är ett annat tips, liksom Cillit Bang och Yes diskmedel(den gröna ska det tydligen vara).
Självfallet ska det svansen stå och dra i valt medel. Det ska självtorka. Det ska luftas. Det ska tvättas med olika medel i olika ordning och hej och hå.
Ska det vara så omständigt att få en vit svans? Helt seriöst?
Jag har ingen åtgärdsplan för min häst svans längre.
Jag har däremot tappat tron på både amerikaner och vita svansar.

Idag har hon hur som vilat vilket hon var sådär lagomt imponerad av.
Hängde länge vid grinden efter jag gått ur hagen och hon suckade högljutt så att man riktigt skulle höra hennes missnöje och och hur tråkigt hon tyckte livet var.
Arma djur.

1 kommentar:

Alexandra sa...

Hej... tråkigt med Makheen... Jag har varit i samma situation så jag vet hur det är. Det värsta man kan tänka sig! Men oj vilken pärla du har fått tag i nu då! Så fin!

Jag hittade hit genom östergötlands distansritts hemsida. Jag har varit runt och snokat lite igen, intresset för sporten gör sig ständigt påmind! Vi delade ju häst jag och min systerdotter, men nu har jag Zina ensam vilket medför att jag får bestämma själv! :)

Jag har bestämt glömt skriva vem jag är, men det kanske du förstår? Sandra (Alexandra) från tidigare gruppen i skolan. Du bara försvann ju...

Ha det så bra! //sandra