torsdag 12 februari 2009

Det blir inte alltid som man tänkt sig..


Efter ett tags misär som har känts som en hel livstid så börjar solen äntligen synas bakom molnen.
Makheen somnade in den 20 januari 2009 lugnt och stilla efter en lång tids kamp mot hälta. Jag kommer nog aldrig acceptera att han inte finns längre och han är oerhört saknad. Det har varit bland den absolut jobbigaste tider jag upplevt och att ta bort Makheen har varit mitt livs tyngsta beslut att ta, även om jag känner att det var ett rätt taget sådant.
Det kommer aldrig finnas någon som tar hans plats men jag har träffat en häst som kan dela den med honom.
Jag är väldigt lycklig över att jag har fått förtroendet att köpa Ingela Brinkefeldts uppfödning Glorih .
Glorih har just nu många namn, förutom just Glorih, här hemma inom familj och vänskapskrets, och kallas allt från Lyckan till Lilla Grå och är en helt förtjusande liten häst.
Ja, jag är larvigt förälskad och hysteriskt stolt... Hon är född på midsommaraftonen år 2005, och har arabhingsten Gomir som pappa-häst.
Gomir har tävlat 8 säsonger på galoppen och har blivit utsedd till årets arabgaloppör -88 och -90 och varit skandinavisk mästare samma år. På regional utställning har han dragit ihop 82,67p och 80p på riksutställning och är avelsvärderad med 40p år 1993 och är 1klass hingst. Glorihs mamma-häst, Gancia, är ungshästpremierad med 40p och är tillika 1 klass även hon så visst har hon att brås på...Både till det yttre och rent kvalitativt om jag får säga det själv;-) Min lilla Lyckan har till största andel crabbetblod i ådrorna(Gomir är till 51,95% Crabbet och Gancia i sin tur 54,66% Crabbet), vilket mi lajki very mycket då crabbethästarna har presterat massor inom distansen. Hon har även den del polskt och egyptiskt blod vilket absolut inte är tokigt det heller...
Oavsett så är hon det vackraste man kan vila ögonen på. Partisk? Vem? Jag?
Glorih har dessutom ett flertal halvsyskon som tävlas inom distans med goda resultat och nu denna säsong kommer hennes helbror Ghazih som ägs av Liv Burdett komma ut på Clear rounder. Roligt!

Bilder och uppdateringar kring hur det går med inridningen av denna underbara lilla varelse kommer dyka upp inom kort.

Som sagt var: det blir inte alltid som man tänkt sig, men det behöver inte bli dåligt bara för det.Bara annorlunda.


Inga kommentarer: