måndag 18 juli 2011

Träning, tävling och tillbaka till vardagen

Ujujuj, vad jag har varit urusel på att uppdatera men det blir väl så när allting snurrar fort runt en.
Massor händer ju hela tiden när man har semester och är för en gångs skull på "hemmaplan" men jag är så nöjd med mina två semesterveckor.
Vi var iväg och tränade med Liza och hennes fina Milos som jag förvarande om i tidigare inlägg vilket var fantastiskt roligt! Vilka träningsmöjligheter Dalarna bjuder på!
Liza och Milos lotsade runt oss på en kuperad liten runda på 2 mil i fantastisk natur... jag blir helt sjuk av att tänka tillbaka på det. Vill så gärna göra om det igen och igen och igen!
Vi tackar så mycket för denna härliga upplevelse och ytterst trevliga sällskap!
Dagen efter denna tur luffsade vi i skogarna lite närmare "hemmaplan" för min del i sällskap med en gammal vännina till familjen. PREPAREDADE ridstigar... det ni!
Jag drömde mig blixtsnabbt bort till att jag och Glorih red på tur där med Thea som handhäst.. Åh vad toppen det hade varit! Mjukt härligt sviktande underlagt som inte är tungt hade passat små fossingar utan skor som handen i handsken till skillnad från raspiga hårda grusvägar..
En annan sak var att jag och Glorih vadade över en bäck utan några större problem. Kan tyckas larvigt att nämna men ni som känner Glorih sedan tidigare vet hur pipplig hon är med vatten.
Vatten är helt enkelt inte hennes grejj..så att ta sig över ett rinnande vattendrag är en stor seger må ni tro!

Sista helgen på min sammanhängande semester firade vi genom att åka till Uppsalaritten och blev äntligen klara med våra T50. Glorih kändes stark och fin och det var intressant att känna på att rida i lite mer klunga som det nu blev i starten i denna klass.
Hästar framför och bakom och några som piper iväg fort etc.
Tyckte vi skötte oss bra ändå och så slog vi oss följe med trevliga Emelie Ekström och fina Ratero. Våra hästar trivdes bra ihop på alla sätt och vis, liksom jag trivs i Emelies sällskap.
Alltid roligt att rida ihop med Emelie!
Favorit i repris från förra årets Isaberg helt enkelt:)
Jag hade bestämt mig redan innan ritten att lägga mig i ett 13-14km/h tempo men denna dag åkte jag naturligtvis ifrån min GPS ( Panik... tror ni man känner sig naken utan sin GPS eller!?! Man lär sig på sina misstag...) men Emelie hade samma tempoambition så jag kunde inte vara nöjdare! Vi gjorde vårt race och utan att vara medvetna om det från början så blev det en varsin rosett åt oss! Kul plus i kanten och bonus!


Jag och Glorih har nu varit hemma i Östergötland nu i lite mer en vecka och jag har kastas återigen in i vardagen. Det är sjukt hur fort man glömmer bort vardagens tempo och rutiner!
Annars är det skönt att vara hemma och kunna umgås med båda sina hästar som jag så gärna vill.
By the way så har Thea fått mindre smickrande unghästvårtor på hela näsan och ser ut som en finnig tonåring. Lindrigt anfall och jag såg de första vårtorna för någon månad sedan och nu den senaste tiden har det blivit ett gäng till, men men, de försvinner ju så jag får väl stå ut med hennes lite mindre pussvänliga mule en liten stund till!

På lördag kommer jag och Glorih att starta vår första T80. Den ska gå långsamt och det ska kännas lätt och roligt är ambitionen, och jag är så himla glad åt att Elanor och hennes fina Shahina är pepp på att smurfa runt ritten i vårt sällskap.
Blir tight mellan Uppsala och Rimbo (karens är 13 dagar men det blir 14 mellan dessa tävlingar) men å andra sidan är det den vettigaste lösningen vi har.
Tycker att Simlång, Isaberg och Vasa blir för kuperade och tuffa som första åttamilare för oss som bor på slätten, och jag måste ha en godkänd T80 för att kvalat till Unghästfinalen på Gotland.
De andra alternativen blir lite nära inpå OM vi nu skulle åka ut i någon grind. Då hinner jag helt enkelt inte kvala vilket hade varit otroligt surt!

Inga kommentarer: