söndag 7 november 2010

Oj vad tiden rinner iväg!

Jag kom nyss på att det nästan är en evighet sedan jag bloggade nu eller i alla fall några pass sedan.
Veckan som har gått innehöll först ett hopplöst pass på ridbanan. Tänkte prova en Freeform på Glorih och även om den såg ut att sitta som en smäck och låg still under vårt lilla pass kändes hon inte det minsta nöjd alls. En Freeform är med andra ord inte något för oss. Synd för jag tycker att man sitter trevligt i dem.
Hon kändes i övrigt väääldigt pigg och kom aldrig riktigt till jobb hur mycket jag än försökte få henne att slappna av och inget som brukar fungera fungerade inte.Kombinationen med en sadel som hon inte var riktigt nöjd med och en stor portion med undertryckt överskottsenergi gjorde att jag valde att hoppa av och sadla av där på ridbanan och koppla loss tyglarna och smakcade en gång åt henne.
I minst en halvtimme så skuttade hon runt och galopperade så att hon åg i kurvorna.
Sedan gnäggade hon åt mig och travade fram till mig. Var bara att promenera av henne och stlla i henne. Hon såg nöjd ut...
Dagen efter var vi på banan igen. Det blåste onödigt mycket för att ge sig ut i skogen och så fick vi sällskap av Bj och hennes medryttare som skulle ta något skutt över ett kryss.
Vi fick ett JÄTTEfint pass på banan.
Ordnade former och hon fick röra på sig i mer kontrollerade former. Skritt, trav och galopp och flytta för skänkel och annan allmännyttig träning på ridbanan.
Hon kände mjuk och fin och skötte sig utmärkt. Kan inte gnälla på något varken på henne eller mig från passets ambitioner. Det är roligt att rida!
I fredags fick hon vila men klipptes igen. Hon skämmer bort mig så oerhört när hon är så lätt att ha och göra med när det gäller klippningen. En halvklippning dvs halsen klipps och en liten snutt på magen, tar en kvart att klippa och snygga till med lilla klipparen och hon står och typ halvsover.
Lördag morgon började med morgonpass i stallet.
Jag klippte Kotten och sedan gav jag och K oss ut på en tur i det fantastiskt vackra höstvädret med våra ädla springare. Nyklippta och fina både två.
Vi red bort till ett grustag med en liten pöl med vatten i och irrade runt lite bland stigarna där i skogen.
Mycket skritt om man bortser en liten snutt med trav bara för att underlaget var var så himla härligt. Hästarna var pigga och glada och jag njöt av att få vara ute dagtid.
En ridtur för själen!

Hästletandet är så himla roligt!
Jag har fått lite tips som är intressanta som tåls att titta på mer och jag fortsätter gärna med att få mer och fler tips!

Inga kommentarer: