fredag 3 oktober 2008

Friskförklad!





Ganska tidigt i tisdags morse lastades Makheen, och jag och två av mina närmaste vänner Mats och Martin började vår färd ner till vår favorit-klinik i Halmstad.
Var dags för återbesök och jag var mer än lovligt nervös för det.
Han har ju varit väldigt fin under igångsättningen men har ibland när han varit spänd eller ruskigt pigg, tappat takten.
Just när han tappat bort takten så har det gett mig magknip, men så fort han lugnat ner sig och kommit till arbetsro så har han känts klockren igen.
Så vi har tutat på.
Är väldigt nöjd över hans igångsättningsperiod denna gång.
Känns som vi haft bättre möjligheter och förutsättningar denna gång helt enkelt.
Stallflytten är ett lyft både när det gäller lugnet i hagarna liksom ridvägarna som är sådär lagom och ger en möjligheten att variera sig i sin ridning på ett helt nytt sätt. Underlagen är överlag kanon vilket är väldigt uppskattat.
Vi kom ner till kliniken i god tid innan vår utsatta tid.
Tillräckligt långt före vår tid, för att jag skulle hinna nervositetskissa 200gr, promenera med Makheen en stund efter den ganska långa resan, ge honom vatten (han är alltid så duktig att dricka när man ger honom vatten!) och sedan låta honom mysa lite i de fina boxarna med en bädd av tjock härlig halm.
När det var vår tur så försökte jag förklara just den här känslan när han tappar takten men sedan kan vara klockren och kännas suuuuuperfin och tog med honom upp på rullbandet som han alltid kliver upp på som om det vore vardagsmat. Mattes lilla ljus!
Ingenting är läskigt här inte!
De satte bandet på rullning, Kheen börjar röra sig och mitt hjärta börjar alltid att bulta förfärligt fort. Så rädd att han ska ha ont och att jag missat det och dessutom ridit honom trots att han haft ont.
Han tappade takten lite då och då som jag kännt, när han spände sig litegranna, men sedan var han jättefin däremellan.
Vid UL visade det en jättefin hovled och en minst lika fin strålbensbursa.
Veterinär tippar på att det handlar mycket om styrka vilket jag också har varit inne på efter att ha bollat lite om just den där känslan jag haft, med min väninna Jessica.
Skönt att vi var inne på rätt spår och så himla härligt att han nu är fräsch och friskförklarad och framför allt dags för mer riktig ridning!
Jag är så himla lycklig!
Det är det här vi längtat så innerligt efter!

I onsdags red vi på tur allesammans i stallet. Kan säga att jag haft en urusel dag innan jag åkte dit men strålade som en sol efter jag varit där.
Det var så mycket bus och glädje i Kheen under hela turen med allt från studs med skuv och traditionella bocksprång. Var länge sedan jag skrattat så och det var läääänge sedan han bockade eller busade på det viset som han gjorde under denna dag. Det riktigt sprutade energi ur öronen på honom!
Nu ska det byggas hållbarhet med hjälp av Ingela Brinkefelt och det är toppen att vi ska på kurs hos Staffan Strandberg som kommer handla om exteriör,hållbarhet och träning.

Jag är så tacksam över att ha duktigt, förnuftigt folk runt mig, för att ni ställer upp.
Jag är fruktansvärt tacksam mot alla som hjälpt mig med all typ av support när det varit lite jobbigt med skador och så vidare under denna sommar.
Ni är mina änglar!

Inga kommentarer: